Az életút során tapasztaljuk a változást. Változik az ízlés, az értékrendszer, fizi¬
ológiai állapotunk és még számos aspektusa éltünknek. A külső változás látható
többek között az öregedésben, az interperszonális kapcsolatokban, az életkö¬
rülmények alakulásában. Adott történelmi kortól, emberképtől és személyes
habitustól függően a változások irányát megragadhatjuk mint fejlődést, növeke¬
dést, hanyatlást és értelmezhetjük az emberi életet mint szakaszok, szintek egy¬
másutánját. Ahogy a külső változások értelmezésében is metaforákra vagyunk
utalva, úgy az ember belső világában végbement változások esetén is a metaforák
segítik értelmezési keretbe foglalni a valóság komplexitását. A spiritualitás kap¬
csán számos metafora írta körül a belső történések változásait. Értelmezhetjük
ezt a változássorozatotot mint belső utat, lelki növekedést, érést, spirituális lép¬
csőjárást, mennyei létrát, labirintust, a megvilágosodás útját stb.*° A spiritua¬
litás bármelyik metaforája egy próbálkozás arra, hogy az útkeresés, a fejlődés,
változás dinamikáját valamiképpen körülírja. Kérdés, hogy ez a fajta dinamika
vajon egyfajta fejlődés, növekedés, vagy spirális módon való előrejutás szerint
valósul meg." Akármelyik modellt vesszük alapul, mindegyik próbálja körülírni
azt, hogy a személyiség alakulása közben az ember hite miként változik élete
során, és hogyan követik egymást a megszilárdulás és aztán a keretek felbomlá¬
sának időszakai, de bármelyik modellt is vesszük alapul, ezek a valóságnak csak
bizonyos aspektusait tudják leírni. A belső lelki utak nemcsak kognitív szinten
írhatók le, hanem az intuíció, az érzelmek is helyet kapnak bennük, bár amellett,
hogy ezek a modellek segítenek a megértésben, a valóság komplexitását vissza¬
adni nem tudják. A valóság modellezéséhez azonban szükség van — még akkor
is, ha a szóképek értékítéletet sugallnak — egy metaforára, aminek mentén értel¬
mezni lehet a belső történéseket. Mivel a Biblia szóhasználatában a növekedés és
az út képeivel is találkozunk, így a lelki folyamatok értelmezésében én is ezeket
a kifejezéseket választom. A keresztyén emberképnek megfelelően, ahogy az is¬
meretben, etikus értékítéletben és cselekvésben, úgy a hitben és elköteleződésben
is növekedni lehet. Ezekkel együtt és ezeken túl szól a hívás , növekedjetek a ke¬
gyelemben és a mi Urunknak és megtartó Jézus Krisztusunknak ismeretében!"
(2Pt 3,18) Ez a keresztyén spiritualitás útja és célja.
Ennek a növekedésnek vannak olyan aspektusai, melyek nem függetlenek
az életkortól és ontogenetikus emberi növekedésünk függvényei. A lelki növe¬
kedés nem független a kognitív gondolkodás (Piaget), az erkölcsi ítéletalkotás