OCR Output

A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA

tartották." Az azóta eltelt hosszú idő alatt a nevelési elvek és a tudomány is
átment pár paradigmaváltáson. Több jel mutat arra, hogy korunkban a kultúra
területén jelentős változások mennek végbe, ezzel együtt az egyetemi képzések
keretén belül új paradigmák keresése indult, és ezen belül a teológiai képzés is
keresi helyét az átalakuló világban."

Új és újra feltett kérdések vetődnek fel, amikre a teológiai képzésnek válaszokat
kell adnia.?? A lelkészinterjúk kapcsán talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy
vajon mi lehet a célja a lelkészképzésnek az egyetemi kereten belül:

— Olyan okos és tájékozott emberekre van szükség, akik teológiai szempontok

alapján képesek reflektálni az élet dolgaira?

— Esetleg olyan vezetőképzés helye a teológia, ahol elég ügyes és gyakorlott
lehet egy fiatal, hogy akár nála 20, 30, 40 évvel idősebbek , pásztora", illetve
lelkigondozója legyen?

— Vagy olyan igehirdetőkre van szükség, akik Isten Lelkének segítségül hívá¬
sával Isten Igéjét közvetítik és bölcsen tanítanak?

Richard Osmer, amerikai presbiteriánus (kálvinista) teológusként a teológiai
képzés célját a következőkben látja: , Az egyházban tanítók számára egy dolgot
tisztáznunk kell: tanításuk alapvető célja, hogy egy olyan környezetet biztosít¬
sanak, melyben a hit éled, támogatásra lel és kihívást kap.""" Ennek kapcsán
kérdezhetjük, hogy lehet-e az egyetem Isten iskolája a teológus számára?"
A következő oldalakon azt vizsgáljuk, hogy milyen válaszokat találtak az inter¬
júalanyok teológusként, remélve, hogy szempontjaik segíteni tudják a teológiai
képzés útkeresését korunk változó kihívásai között.

257 Ez a hagyomány él tovább abban is, hogy több nyugat-európai egyetem szemeszterfüzete első¬
ként a teológiai kar kurzusait veszi sorra (Heidelbergi Egyetem, a müncheni LMU egyetem stb).

288 M. Higton: A Theology of Higher Education, Oxford, Oxford University Press, 2012, 8.

259 A változások értékelése kapcsán megfontolandók Ravasz László hetven évvel ezelőtt írt sorai:
„Mire beevezünk az új korszak vizeire, ámulva vesszük észre, hogy a megoldott problémák újak¬
ként merednek reánk, s a dolgok lényege mit sem változott, csak a név más és a névadó." Ravasz
László: A világnézet, in Domanovszky Sándor (szerk.): Magyar művelődéstörténet, V. kötet — Az új
Magyarország, Magyar Történelmi Társulat, 1939—1942 reprint kiadás, Budapest, Arcanum, 2003,
309-316.

260 R. Osmer: Teaching for Faith - A Guide for Teachers of Adult Classes, Louisville, Westminster/

John Knox Press, 1990, 15.

Zsoltárok könyvéhez írt kommentárjában, a reformátor megtérésének leírása kapcsán írja

Osmer, hogy a hitben növekedés az Isten által való taníthatóságban való növekedés. R. R. Osmer:

A Teachable Spirit: Recovering the Teaching Office in the Church, Louisville, John Knox Press,

1990, 53.

©

26

a

90