OCR Output

MEGTÉRÉSÉLMÉNYEK A LELKÉSZINTERJÚK TÜKRÉBEN

a hagyományt, már Keresztelő János és Jézus is megtérésre hívó szóval kezdi
meg szolgálatát: , Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa!" (Mt 3,2).
Pál a megtérést a megigazulással kapcsolja össze: , Azért küldelek el, hogy a sö¬
tétségből a világosságra, és a Sátán hatalmából az Istenhez térjenek, hogy az én
bennem való hit által megkapják bűneik bocsánatát, és örökséget nyerjenek azok
között, akik megszenteltettek" (ApCsel 26,18). János pedig az újjászületéssel azo¬
nositja: „Ha valaki újonnan nem születik, nem látja meg Isten Orszägät” (Jn 3,3).
Mindegyik esetben radikális fordulatról van szó, amely Jézus Krisztus személyére
irányul. A megtéréshez kell őszinte bűnbánat: , Tartsatok bűnbánatot, és térjetek
meg, hogy eltöröltessenek a ti bűneitek" (ApCsel 3,19), de alapvetően Isten jó¬
sága az, ami megtérésre indít: , Azt gondolod, te ember, aki ítélkezel azok felett,
akik ilyeneket tesznek, holott magad is ugyanazokat cselekszed, hogy akkor te
megmenekülsz az Isten ítéletétől? Vagy megveted Isten jóságának, elnézésének
és türelmének gazdagságát, és nem veszed tudomásul, hogy téged az Isten jósága
megtérésre ösztönöz?" (Róm 2,4 kk.) A megtérést Isten munkálja, de az ember
szabad a felkínált lehetőség elfogadására vagy elutasításra. , Az ember hozza
a döntést, de isteni késztetésre, ösztönzésre, indításra."""

A megtérés kifejezés „holdudvarähoz”, gondolatköréhez tartozó szavak na¬
gyon sokféle érzéssel párosulhatnak minden ember életében."! Ahogy az egyik
interjúalany fogalmaz:

Úgy gondolom, világosan látható az evangéliumokból, hogy Jézusnak, nincs két egy¬
forma lelkigondozói beszélgetése, nem olvasunk két egymással pontosan megegyező
megtérésről, gyógyításról. Azért van ez így, mert Jézus tudta, hogy minden ember
egyedi. Aki módszertanokat használ, félő, hogy , beteszi a fiókjaiba az embereket".
Az a baj, hogy annyi fiók kellene, ahány ember van. Sokkal nehezebb Isten Lelkének
vezetésére és a másik emberre hangolódni módszerek, kész mondatok, klisék alkal¬
mazása helyett. (15/17)

A megtérés valláslélektani megközelítésben

William James, E. D. Starbuckkal együtt a megtérést az egyik legfontosabb val¬
lásos élménynek tartja. Annak okaként egy sajátos , tudathasadást""?? jelöl meg.
Az ember életében mindig gondolatrendszerekhez kötődik, s ennek mindig van
egy kialakult középpontja (habitual centre of personal energy).'**

19 Boross: A megtérés és újjászületés, 303.

Vasady Béla: Girgesohn Károly élete és munkássága, Debrecen, 1929, 61.
Vető Lajos: Tapasztalati valláslélektan, Budapest, Evangélikus Egyetem Sajtóosztály, 1988, 38.
W. James: Essays in Pragmatism, New York, Halfner, 1911, 89.

191
192
193

67