OCR Output

A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA

Életünk során gondolatvilágunk, érdeklődésünk is változik, gyermekként nem
is gondoljuk, hogy később mik válhatnak fontossá életünkben, milyen változások
állhatnak be. Krízisek kapcsán a korábban lényegtelennek tartott dolgok előtér¬
be kerülese vältozäst okoz szemelyisegünkben, sülyponteltolödäs törtenik.'?*
A megtérést értelmezhetjük határátlépésnek. Az ember érzi romlottságát, illetve
,a minden egész eltörött" életérzése keríti hatalmába, majd pedig megnyílik egy
magasabbrendű erő felé, s utána megmentettnek tartja magát, morálisan jobbá
lesz, és értékrendjének centrumába transzcendens erő lép."

Beszélhetünk endogén megtérésélményről, amelyben elsőrenden a személyes
motívumok dominálnak." Egy hosszabb folyamat eredménye ez a megtérés,
nagyobb krízishelyzetek nélkül történik egy belső átrendeződés. Az exogén meg¬
térésben a külső körülmények dominálnak. Szerepe lehet benne egy minőségi
igehirdetésnek, akár az erdő csendjének, egy gondolatnak, egy érzésnek, templom
harangjának, bárminek, ami Isten felé tereli gondolatainkat. A megtérés fajtá¬
ja mindig személyiségfüggő. James alapvetően két típust különböztet meg.""
Az egyik a tudatos, akaratlagos, amelyben a változás egy folyamat eredménye,
melynek során egy új morális, szellemi szokásrendszer alakul ki az ember életé¬
ben. A másik típus a tudattalan, önátadó megtérés, melyben nagyobb szerepe
van a tudattalannak. Számunkra nem ismert szellemi erők törnek fel, amivel
az ember akarata először ellenkezik — hiszen itt egyfajta „bekebelezesröl” van
szó -—, de később az ember kikapcsolja az akaratát, s mintegy megadja magát
a transzcendens hatalomnak. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a , jobbik énünk"
átveszi az irányítást a lélek , alsóbbrendű" erőivel szemben." Egy interjúalany
így vall erről:

Vannak emberek, akiknek az életben a pálfordulás egy hihetetlenül látványos dolog,
mert tényleg annyira más irányba mennek, mint másvalaki. Én addig is egy imádkozó
ember voltam, megvoltak a vallásos kis szokásaim addig is. Minden reggel olvas¬
tam a Bibliát egy fél órát. Ószövetség, Újszövetség, és gondolkodtam és imádkoztam,
tehát ez volt a megtérésem előtt is. A megtérésem után azt gondolom, hogy csak

14 Ilyen változás lehet például egy munkahelyváltoztatás, új iskolába kerülés, házasság, özvegy¬

ség. Mind-mind valamilyen módon krízist jelent, amivel meg kell birköznunk, s mindegyik
új helyzetet is teremt, amely új értékrendszert von maga után. Az ember alapvetően mindig
törekszik a harmónia, az egység helyreállítására. Ennek érdekében történnek az átrendeződések
életünkben. James: Essays in Pragmatism, 125.

E. D. Starbuck: The Psychology of Religion, New York, The Walter Scott Publishing Co., 1911, 110.
Benkő Antal: Bevezetés a valláslélektanba, Róma, Teológiai Kiskönyvtár, 1979, 127.

James: Ihe Varieties of Religious Experiance, 189.

Vető: Tapasztalati valláslélektan, 39.

19:

a

19

a

19

Ss

19:

06

68