OCR Output

AZ IFJÚKOR KÉRDÉSEI A HITFEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL

szerepét a saját vallásosságának alakításában; hogy hogyan is dolgozza fel a külső
hatásokat, az már személyes felelőssége mindenkinek. A fiatalnak magának kell
végiggondolnia a vallásos témákat, érzelmileg feldolgozni azokat, és neki kell
saját magának megfelelő vallásos magatartást kipróbálnia, illetve begyakorolnia.
Ezért sem beszélhetünk a vallás kapcsán szocializációs determinizmusról:

Tehát lehet, hogy az én érdeklődésem és mondjuk azok a tanárok felé irányultak, akik¬
ben ennek a hajlandósága megvolt, vagy akik engedték, hogy azokat a kereteket, feszít¬
sük, amik mondjuk szorosan véve a tanításhoz, tanuláshoz kötötték volna az embert.
Ez középiskolában is így volt, és ugye itt főleg az ember nem is tantárgy szerint tanult,
hanem inkább emberként látta azt, hogy tényleg akiknek a példáját elénk állították
azoknak az életét nemcsak a teljesítményük alapján, hanem a hétköznapjaik alapján
is láttuk. És ez jó volt, mer ezek a tanárok általában közelebb is engedtek magukhoz
minket, nem volt távolság annyira. Persze voltak hagyományos konzervatív pedagó¬

gusok is, akiket annak rendje és módja szerint nem szerettem. (7/4)
Az erkölcsi ítéletalkotás és a hitrendszer változásai

Oser és Gmünder a vallásos ítélet fejlődési fokozatait vizsgálták. A vallásos íté¬
letben nem a logika az egyedüli mérvadó, hiszen ezek az ítéletek nem a kézzel¬
fogható világgal, hanem a , Végső Valósággal" szembesítenek. Az ítéletalkotás
módja és foka gyakorlatig annak függvénye, hogy a személy a kognitív fejlődésnek
melyik fokán áll. E szerint fog dönteni krízishelyzetekben a fellépő életdimenziók
ellentétpárjai között:

1. Szabadnak érzi magát, képes megtalálni a dolgok értelmét, vagy teljesen
függőnek, kiszolgáltatottnak érzi magát az ember? (Szabadsag-függöseg
ellenpárja)

2. Életét teljesen értelmetlennek, abszurdnak tartja, vagy mégis tud
reménykedni valamiben? (Remény/értelem—abszurdum)

3. A halállal szemben egzisztenciális félelem tölti el, vagy el tudja azt fogadni?
(Bizalom-félelem)

4. El tud-e határolni hétköznapi jelenségeket a szakrálistól? (Szent—profán)

5. A végső értékeknek köze van-e a mindennapokhoz, vagy talán ezekkel tel¬
jesen azonos? (Transzcendens—immanens)

6. Minden mindegy, vagy vannak maradandó értékek? (Örökkévalóság—-mú¬
landóság)

168 F. Oser — P. Gmünder: Der Mensch - Stufen seiner religiösen Entwicklung, in K. E. Nipkow —

J. W. Fowler — F. Schweitzer (Hg): Glaubensentwicklung und Erziehung, Gütersloh, Gütersloher
Verlagshaus, 1988, 48—90.