akartak a , katasztrófaturizmus?" csapdájába esni. Ahogy a már idézett, 2009
májusában készült interjúban Domján Manó fogalmazott:
»[...] és van, akinek az az igénye, amit mi nem akarunk kiszolgálni, hogy
a szegénynegyedben mutogassunk. Szegénynegyed, hát most úgy mondom,
hogy a nagyon lepukkant, nagyon nyomorult sorsú emberek között, Dankó
utca vagy akármi, mutassunk be életeket. Ehhez mi nem asszisztálunk, mi
nem nyomorturizmust csinálunk."
Az etnoturizmus gyakorlata mellett értelmezhetjük a muzsikusoknál tett
látogatást, mint egyfajta rituális határátlépést, akár a hibriditáselméletek
kapcsán már idézett Victor Turner liminalitás-, akár Edward M. Bruner tu¬
risztikai határzóna fogalmán keresztül."? Mindkét értelmezési keretben az
esemény performatív jellegén van a hangsúly, amely hozzájárul az átmeneti,
mesterségesen létrehozott, az eredeti kontextusban nem (úgy) létező helyzet¬
hez. A rítuselméletek szerint a társadalom tagjai a megszokott jelentéseket és
egyben saját magukat is, valamilyen átmenetiségben élik és tapasztalják meg.
Ezáltal - Turner szerint —
, a liminalitás lényege az adott kultúra elemekre bontása, és ezeknek az
elemeknek mindenféle, akár egészen szokatlanul szabad, vagy sjátékosc
kombinációja (...) A liminalitás olyan, minden kultúrában fellelhető forma,
amelyben a kultúra saját természetességét bontja fel, és megvilágítja önnön
szerveződésének sajátosságait".
A liminalitásban, ahogy azt Horváth Kata is kiemeli, átmeneti tér és idő jön
létre, amely lehetőséget teremt a szerepcserére, a társadalmi szerepek szub¬
verziv atalakulasara.*** A roma zenészeknél tett látogatás könnyen rokonit¬
ható a fenti jellemzőkkel, ritualitása, megrendezettsége a turisták, idegen¬
vezetők és a vendéglátók hármas szerepkörének játékában jött létre. Bruner
határzóna-elméletében arra hívja fel a figyelmet, hogy a turizmus jelenségét
valójában nem lehet az autentikus/nem autentikus dichotómia szerint ér¬
telmezni, mert az sokkal inkább egy olyan új kultúra, amely specifikusan
381 Tdézet a Beyond Budapest mukédtetdivel, Baglyas Gyurival és Domjan Manoval 2009. május 20-án
készített interjúból.
#2 Bruner, Edward M. 2005: Culture on Tour. Ethnographies of Travel. The University of Chicago Press.
Chicago. 14-17.
# Turner, Victor 2003: A liminalitas és a liminoid fogalma a jatékban, az aramlatban és a rituäleban.
In Demcsák Katalin - Kálmán C. György (Szerk.): Határtalan áramlás. Színházelméleti távlatok
Victor Turner kultúrantropológiai írásaiban. Kijárat Kiadó. Budapest. 21, 34.
#4 Horváth Kata 2009: Az erőszak játszótere. Színház és Pedagógia. Elméleti és módszertani füzetek 3.
Drámapedagógiai esettanulmányok I. Káva Kulturális Műhely - anBlokk Egyesület. Budapest. 9.