OCR Output

Nyócker-reprezentációk e 141

mint azokat a kódokat, amelyeket ők nap mint nap használnak itt, a Gip¬
sy Side-on. Kiderül, hogy a nyolcadik kerület rapperei naponta amerikást
játszanak.""58

Ahogy Joker (Ökrös Lajos) egy 2009 elején felvett interjúban nyilatkozott az
afro-amerikai kultura minta-jellegérdl: ,,/...] hat lehetséges, hogy ez egy til¬
takozás volt nekünk. Mi nem úgy nőttünk fel, mint nagyon sok gyerek. Mi
szegénységben nőttünk fel, és mintha ezzel tiltakoztunk volna, elmondtuk,
kimondtuk magunkból az érzelmeket, hogy legyen jobb, legyen szebb és ezt
erőszakosan mondtuk, hogy legyen jobb.”® Luigi (Lazok Roland) egy masik,
2007-es interjúban hasonlóan fogalmazta meg az előző fejezetben már tár¬
gyalt, fekete rapperekkel feltételezett sorsközösséget:

, Ők is azért kezdtek el rappelni, mert el akarták mondani az embereknek,
hogy mennyit szenvednek a kisebbségi létükben. Ők kisebbség voltak Ameri¬
kában, mi meg kisebbség vagyunk itt Magyarországon. Tehát a rapnek ele¬
inte politikai éle volt: lázadás volt az, amikor a négerek kimentek az utcára
rappelni. Ugyanez történik a romákkal Magyarországon. És nemcsak Ma¬
gyarországon, hanem mindenhol: sok minden történik, elítélik a romákat
a munkahelyeken, az iskolában, ilyen-olyan helyeken, vagy például azért
nem jöhetek össze egy lánnyal, mert ő nem roma, én meg cigány vagyok, és
az nem tetszik neki. Hát eleinte tetszem, de azért levágja rólam, hogy cigány
vagyok, nem tudom letagadni! Ahogy a fekete bőrűek a rappel lázadtak,
ugyanúgy teszik a romák is."

Joker és Luigi ezzel a néhány mondattal a szubkultúrák, többek között a hip¬
hop kultúra alapvetését mondták ki: a szubkultúra képviselői olyan margi¬
nalizált tartalmakat fejeznek ki (például osztálytudatot, különbségtudatot),
melyek a domináns kultúrában tiltottak. A szubkultúra tehát olyan kifejezési
forma, mely a hatalom mozgatói és az alsóbb pozíciókba szorítottak közti
alapvető feszültségre irányul. Ez a feszültség fejeződik ki az egyes szubkultu¬
rális stílusokban."

Érdemes még néhány mondat erejéig visszatérni a Fekete vonat kapcsán
már tárgyalt afro-amerikai hip-hop kultúra hatására, különös tekintettel
a romák és feketék közötti önreprezentációs párhuzamra. Antos Balázs,
a Gipsy Side egyik készítője rövid esettanulmányban dolgozta fel a filmjében

368 Kali 2007: 31.

369 Részlet a 2009. január 21-én Jokerrel készített interjúból.

”° Kali Kinga 2007: Megmondom, testvér! A rap legyen hiteles. Amaro Drom. XVII. évfolyam, 12.
szám. 31—33.

571 Hebdige, Dick 2008: Sous-culture, le sens du style. Zones. Editions de la Découverte. Paris. 97., 140.