rendű, megkérdőjelezhetetlen tudása helyett újfajta viszonyokat és megkö¬
zelítéseket ambicionáltak. Pócsik idézi az amerikai filmtudós 1975-ös gon¬
dolatait, miszerint a dokumentumfilmnek , nem esztétikai, nem tudományos
teljesitménnyé, hanem a kutatás részévé kell válnia. Máskülönben az alkotó,
ha nem is személyes viselkedésével, de munkamódszerének következménye¬
ként jóvátehetetlenül az antropológia gyarmati eredetét erősíti." Az alabbi¬
akban bemutatott dokumentumfilm két, nem roma alkotómunkája; mégis,
véleményem szerint az alkotók érzékeny és empatikus tekintete a józsefváro¬
si roma hip-hop szubkultúra értelmezése és magyarázata helyett, vagy talán
azokon túl, egy olyan mikro-közeget idézett meg, amely mára máskülönben
talán láthatatlan lenne. A Gipsy Side úgy mutatta be a nyóckeres roma identi¬
tás egy szeletét, hogy a filmkészítés hagyományos hatalmi viszonyait lebont¬
va nem sztereotipizált, hanem őszinte kíváncsisággal és elfogadással fordult
a megismert világ irányába.
A 2007-es 4. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivá¬
lon" versenyben lévő, valamint több független filmes szemlén díjat szerző
film tizenéves roma rappereket mutatott be, akik a VIII. kerület mélyén pró¬
bálták reprodukálni, leutánozni az amerikai hip-hop kultúrát. Ahogy Káli
, a kezdő kép lokalizál: Budapesten vagyunk, a nyolcadik kerület látképe ma¬
dártávlatból is felismerhető. A képsort egy fiú (bárki lehetne a film szereplői
közül) vallomása kíséri: a nyolcban jól érzi magát az ember, és nem kívánko¬
zik el, mert itt megvalósulnak az álmok." A főszereplő fiúk, Márió, Luigi
és Joker évek óta gyakoroltak együtt, akár otthon, a ház udvarán, akár az
egykori Rádió C Rapport című műsorában, vagy éppen a későbbiekben rész¬
letesebben is tárgyalt, Orczy téren megrendezett Roma majálisokon. A részt¬
vevő megfigyelő antropológiai dokumentumfilm 50 percen keresztül kísérte
a fiatal szereplőket útjukon; betekintést nyerve koncertekbe, a rádióműsorba
vagy a városnegyedben élő afrikai bevándorlók által fenntartott üzletek éle¬
tébe. Ez alatt az idő alatt a Gipsy Side egy olyan világba engedett betekintést,
amely a hip-hop szubkultúra tökéletes elsajátításáról és egyben sajáttá for¬
málásáról szólt.