OCR Output

142 e Köztes terek

szereplő fiatalok identitását, énképét, "? az írás egyik alaptétele pedig az volt,
hogy a roma rapperek önreprezentációjukban az afro-amerikaiak (, nége¬
rek") és a saját csoport (, cigányok") rokonságát fogalmazták meg. Az egyik,
filmben is elhangzó dalszöveg szerint például: , Barna vagyok, de azok meg
feketék, héj, azt mondom neked, hogy nem vagyok a kemény én, [...] és mindig
azokat a gyerekeket szájba vertem, akik azt mondták nekem, hogy a magyar
a jó, közben meg a néger kint, az igazi roma hallható." Az improvizált szöveg¬
részlet kontextusában tehát a fehér-fekete fogalompár analóggá vált a ma¬
gyar-roma ellentéttel, a feketék pedig mint , igazi romák" jelentek meg. Így
vált sajáttá, a Józsefvárosban is autentikussá a fekete rapzenészek szubkultú¬
rája, amennyiben nem pusztán utánzásról, az amerikai minta imitálásáról
szólt, hanem egyfajta azonosulás mentén a két kulturális világ összefonódá¬
sáról is."

A feketeség és igaziság a filmben szereplő nigériai ruhaboltos, Biggy és
a fodrász Victor szerepeltetése által további, szubverzív csavarokkal szolgált.
A két fekete férfi a roma gyerekek szemében az igazi gengszter hip-hop sztá¬
rok megtestesítőiként tűntek fel; nemcsak bőrszínük, de a szubkulturális tu¬
dás beható ismerete és forgalmazása (vagyis az észak-amerikai West Coast és
East Cost rapperek hajviseletei, baseball sapkái, kosaras pólói és edzőcipői)
is par excellence autentikussá tette őket. Jokerék általuk közelebb kerülhettek
idoljaikhoz, még akkor is, ha Biggy és Victor valószínűleg sosem jártak az
Egyesült Államokban és a jellegzetes nigériai akcentussal beszélő Victor fod¬
rászüzlete bármelyik nyugat-európai nagyváros afrikai negyedében megállta
volna a helyét." A Gipsy Side rapperei az afro-amerikai kultúra lokalizásá¬
val, valamint zenéjük elfogadtatásával a szubkulturális lét olyan fázisát élték
át, amely bizonyos mértékben elfogadottá vált a többségi társadalom számá¬
ra is. Ezt mutatta többek között a film sikere a fesztiválokon, dokumentum¬
film-klubokon.*” Gát és Antos végeredményben egy pozitív, reményteli ké¬
pet alkottak a budapesti gettó-fiatalokról, amelyben azok az elnyomás elleni
lázadásukat, tiltakozásukat már át tudták formálni olyan alkotói folyama¬
tokba, melyek sikeresen épültek bele a környezetbe.

A bizakodásra serkentő történetnek azonban megvoltak a (fizikai) hatá¬
rai. A Gipsy Side szereplői mindvégig a VIII. kerületben, csak egy behatá¬
rolt terület mozogtak otthonosan. Közel volt minden: az otthonuk, a bará¬

72 Antos Balázs 2008: , Barna vagyok, de azok meg feketék, héjj"... In: Bali János (szerk.): A kultúra
kódjai: A 60 éves Kapitány Gábor köszöntésére. MOME. Budapest.

33 Antos Balázs 2008: 44.

74 Balázs Antos: Gipsy Side. The Film and beyond 18. http://gallery8.org/images/uploaded/File/roma_
hiphop archive.pdf.

375 Például a 2009. május 14-16. között megrendezett Magdi fesztiválon is sikerrel, egymás után több¬
ször lejátszották.