OCR Output

138 e Köztes terek

a cseh Romano Hangossal, a szlovák 1he Gypsy Internet Radioval, valamint
a lengyel Eastern Initiative Institute-tal együtt 2012-ben létrehozott egy di¬
gitális roma hip-hop archívumot, ami a felsorolt, közép-kelet-európai orszá¬
gok roma hip-hop szcénájának kulturális produktumait (hangfelvételeket,
videókat, filmeket), valamint mindennemű kutatási forrásnak használható
dokumentumot (interjúkat, leírásokat, elemzéseket) és tudományos publi¬
kációkat) gyűjtött össze, egy nemzetközi zsűri által szerkeszett honlapon."
A honlap, így az archívum már nem elérhető. Van azonban a Zenei Hálóza¬
tok Folyóiratnak egy különszáma, amelyet az említett konferencián elhang¬
zott előadások alapján szerkesztettek, így a valaha élénk és aktív józsefvárosi
roma hip-hop szcénáról legalább néhány, hiánypótlónak nevezhető tanul¬
mány fennmaradt."

A lefilmezett városnegyed: Gipsy Side

A romákról szóló filmek, hasonlóan a már említett, szépirodalomban és a tág
értelemben vett többségi kulturális kánon uralkodó ábrázolásmódjához, so¬
káig egyfajta ,romantizáló-egzotizáló" sztereotípia-halmazba rekedtek: az
1990-es évekig gyakorlatilag kizárólag olyan reprezentációk születtek, me¬
lyekben a romák mint szabadságszerető, primitív, szenvedélyes, törvénysze¬
gő csoport jelentek meg. Dina Iordanova szerint nincs is más olyan etnikai
csoport, amely történetileg ennyiszer szolgált volna , metaforikus anyagként"
a filmművészetnek, a hagyományos reprezentációkban azonban a cigányok
iránti érdeklődés inkább stilizált és egzotikus volt."

A "90-es évektől kezdve a roma filmeknek azonban új kategóriája szüle¬
tett, mely a romák komplex társadalmi helyzetét, a perifériára szorulását,
a rasszizmussal való küzdelmét mutatta be. Ezekben a reprezentációkban
a romantizáló jelleg demisztifikálódott, az ,ezoterikus csodálat" helyét pedig
felváltotta a növekvő aggodalom a leszakadástól és a rasszizmustól.?? Pócsik
Andrea a rendszervältäs utani roma témaju magyar dokumentumfilmjei¬
nek szociológiai szempontú felosztása során megkülönböztette a történelmi
múlt, kulturális örökség feldolgozására irányuló (1); a rendszerváltás margi¬
nalizációhoz vezető szociális-gazdasági hatásait vizsgáló (2); a roma kultúra
és identitás egyéni sorsokban való megnyilvánulását bemutató (3); végül pe¬

59. http://www.romacult.org/en/content/menu. 147/current.

30 Kremer Tamäs, Barna Emilia es Töfalvy Tamás 2016: Roma hip-hop. Zenei Hálózatok Folyóirat
002EP.

3 Jordanova, Dina 2008: Mimicry and Plagiarism. Reconciling Actual and Metaphoric Gypsies. Ro¬
utledge. Third Text. Vol. 22. 3. 307.

36 Tordanova: i.m. 307.