OCR Output

Nyócker-reprezentációk e 137

A Fekete vonat megszűnése utáni időszakból talán nem is az őket követő,
kisebb hatósugarú roma hip-hop együtteseket (Weszélyes Elemek, Csibész
Kutyák) érdemes kiemelni, hanem azokat az intézményesülési formákat,
amelyek épp a Józsefvárosban mentek végbe, tovább erősítve a városnegyed
etnikai-kulturális identifikációs referenciáit. A 2000-es évek elején, körülbe¬
lül egy évtizedig, a nyóckerben felerősödtek a belülről képződő reprezentáci¬
ós gyakorlatok; a következő fejezetekben részletesebben tárgyalt játék-, és do¬
kumentumfilmekben, különböző fesztiválokon, illetve a Roma Parlament és
a Rádió C épületében a roma hip-hop, ha csak rövid ideig is, de kimagasló je¬
lentőséggel bírt. A gyakran kiskorú, kamasz rapper-előadók számára a nyóc¬
ker olyan közeg volt, ahol nem csak éltek és zenéltek, de ahova a fellépéseik,
sikereik is kötődtek. Ahogy Sidó már említett tanulmányában felidézi:

(A Gipsy Side egyik főszereplőjeként később is bemutatott) , Lázók Roland
, Luigi" története érzékletesen mutatja be, hogy milyen terepei és közegei
voltak egy viszonylag sikeres roma hip-hop karriernek Budapesten a kétez¬
res években. Luigi és néhány barátja egy idősebb ismerősük, a Weszélyes Ele¬
mekből is ismert Káló Bone hatására kezdett el rappelni, freestyle gyakor¬
lataiknak azonban sokáig csak a környékbeli udvarok, utcák és játszóterek
adtak otthont. Első fellépésükre egy szabadtéri közösségi rendezvényen, az
Orczy kertben szervezett roma majálison került sor, amit hasonló fellépések
sora követett. Ezt követően a zenekar felkereste Ponczók Bélát, a Rádió C
egyik műsorvezetőjét a közös munka reményében, ebből a közreműködés¬
ből nőtt ki nem sokkal később a Rap-port nevű zenészkollektíva, illetve az
ugyanezen a néven futó rádióműsor, valamint a Roma Parlamentben ren¬
dezett fellépések, bulik sora."

A leírásban nem csak az szúrhat szemet a figyelmes olvasónak, hogy milyen
otthonossá, referenciálisan telítetté vált a városnegyed tere ebben az időszak¬
ban, hanem az is, hogy az említett helyszínek közül pár évvel később már egy
sem működött. A lehetőség, ami a Fekete vonat katalizátor-szereppel bíró si¬
kerének volt köszönhető, az intézményes háttér támogatása nélkül lassan be¬
szűkült. Amíg viszont még működtek az említett helyszínek, nem csak a mű¬
faj előadóinak biztosítottak megmutatkozási terepet, de az azt kutatóknak is.
2012 márciusában Junghaus Tímea vezetésével a Gallery 8-at is menedzselő
European Roma Cultural Foundation konferenciát szervezett a Roma Par¬
lamentben a magyarországi roma hip-hopról. A Magyarországon úttörő és
azóta is egyedülálló tudományos esemény előadásai egy nagyobb, ugyancsak
példa nélküli projekt keretében illeszkedtek. Az ERCF, a Visegrádi Alappal,

38 Sidö: i.m. 80.