ójában vált legitmmé vagy éppen illegitimmé.?" A Fekete vonat dalaiban
a nyócker ismerős, barátságos közegként tűnt fel, amelynek az identitásfor¬
málásban elsődleges szerepe volt, azönmeghatározásban ez volt az egyik első
hivatkozási pont.
, Megint megyek, tudom,
egyenesen a 8-ba.
És közben a Beat-et felhívom most,
hogy keljen fel, mert már ébred a város,
Minden nyugodt, én is nyugisan vezetek,
Ismerem a helyet, mint a tenyeremet,
Ismerem a zsarukat, ismerem a tereket,
Itt nőttem fel, én is itt voltam gyerek."
A Fekete vonatnál a városnegyed új identitással töltődött fel, még akkor is,
ha az általuk használt képek gyakran hasonlítottak a már említett nem roma
hip-hop sztereotipikus reprezentációihoz. A roma zenekar dalaiban megjele¬
nített kerület először vált belülről jövő, a korábbiaknál autentikusabb repre¬
zentációvá. A saját kultúra hangsúlyozása, a romani nyelv beemelése, a meg¬
fordított erőviszonyok (gádzsók és romák között) mind egy olyan, hibrid
kulturális gyakorlatot teremtettek, amely a Fekete vonat előtt ismeretlen volt
a magyarországi könnyűzenében. Majdnem húsz évvel a zenekar feloszlása
után még mindig kijelenthető, hogy a Fekete Vonat volt az egyetlen olyan
roma hip-hop együttes, amelynek sikerült áttörést elérnie az országban, il¬
letve kis mértékben a nemzetközi közegben is; 1999-ben a romani nyelven
előadott 1999-es , Bilako" [ Nélküle"] című kislemezük felkerült a francia
slágerlistákra, 2001-ben pedig a CNN is megemlítette őket egy globális hip¬
hopról készült riportban. Sidó Zoltán gondolatával kiegészítve az is érthetővé
válik, miért nem alakulhatott ki igazi roma hip-hop szubkultúra, miért nem
érte el senki többet a Fekete vonat sikereit. Sidó szerint ugyanis, míg a fekete
hip-hop esetében a régi funk, soul és diszkó hangminták újraértelmezésével,
illetve a polgárjogi mozgalmak esztétikájának felhasználásával teremtődött
meg az eredetmítosz, addig a roma hip-hopot nem lehetett sehova vissza¬
vezetni, mert hiányoztak azok a popkulturális alapok, amelyekkel a romák
azonosulni tudtak volna. A hivatkozási alap, a köpönyeg, amelyből minden
további előadó kibújt, így máig a Fekete Vonat maradt.**”
355 Somogyi: i.m. 25.
56 Részlet a Reggeltől estig olaszosan című dalból. A város másik oldalán. 1999.
57 Sidó Zoltán 2016: A Roma hip-hop mint szubkulturális gazdaság. In Krémer Tamás, Barna Emília
és Tofalvy Tamas: Roma hip-hop. Zenei Hálózatok Folyóirat oo2EP. 78-79.