Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000012/0000

Köztes terek. A rendszerváltás utáni nyócker identitása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
György Eszter
Title (EN)
Liminal Spaces. The identity of the 8th district after the democratic turn
Field of science
Kultúrtörténet, kulturális emlékezet / Cultural history, cultural memory (13056), Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000012/0133
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 134 [134]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000012/0133

OCR

Nyócker-reprezentációk e 133 Mind a szegénység, mind az összeférhetetlenség, melyek megjelennek a vonatra való emlékezés narratíváiban, a roma kisebbség problematikusságát példázza."" Érdemes idézni egy, a Fekete vonat tagjaival készült interjúból, amelyben névválasztásukkal kapcsolatban az derült ki, hogy számukra a többségi társadalomban jelen levő, megbélyegzéssel, kirekesztéssel jellemezhető közvéleménnyel éppen ellentétes jelentése volt a kifejezésnek: „A hatvanas evekben volt egy vonat, ami Szabolcs-Szatmär-Bereg megyeből indult Budapestre, és azon utaztak mindig a Pesten dolgozó munkás cigányok. Ez a vonat akkor nagyon híres volt, sok slágerben is szerepelt, a Demjén is énekelt róla. A becsületes cigányok szimbóluma lett. Ezzel mi is teljesen azonosulunk, és úgy gondoltuk ezért, hogy ez egy jó név, amit az emberek megjegyeznek." A zenekar - melynek tagjai a 80-as években születtek, vagyis nem lehettek személyes tapasztalataik az ingázókról, vonatjáratukról - névválasztásával újraértelmezte, revalorizálta a romákat megbélyegző kifejezést, számukra a fekete vonat nem a múlt egy szégyenteljes, rossz emlékű darabja volt, hanem egyfajta büszkeség, a cigánysághoz való tartozás fontos eleme. A névválasztással tehát a pejoratív megnevezés átfordult, a Fekete vonat a zenekar dalszövegeiben új referenciális mezőt hozott létre. A Fekete vonat négy albumot készített (Fekete vonat 1998, A város másik oldalán 1999, Harlemi éjszakák 2001 és a 2004-es, Beat kiválása után elkészült Még várj). Az együttesnél mindvégig meghatározó hivatkozási pont maradt az észak-amerikai hip-hop kultúra, illetve a magyaroszági nem roma hip-hoppal való szembehelyezkedés. Az új hang egyértelmű társadalmi pozicionálódást is jelzett: a gettó autentikus gyerekei megkülönböztették magukat a , gádzsóktól", vagyis a nem romáktól. Ahogy az a bemutatkozó album egyik legismertebb dalában, a Forró a véremben is kifejezésre került: , Nekem 8 a kerület, ahol lakom, ha komolyan veszel minket, és megbékélsz azzal, hogy szaporodik a romák száma minden egyes nappal, ez egy világi etnikum, hatalmas kisebbség, 46 Somogyi: i.m. 27. 347. http://www.sulinet.hu/eletmod/fvonatint.html.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.04 MB
Permalink to jpg
022_000012/0133.jpg
Permalink to ocr
022_000012/0133.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu