OCR Output

Az identitásképzés intézményei e 115

vagy fiatalkorú, konzervatóriumban tanuló zenészek felé családjaik, illetve
az egész muzsikus cigány közösség kiemelt tisztelettel fordult.

, Én ünnepként éltem meg, mert egyrészt a koncertek nagyon színvonalasak
voltak, másrészt szívet melengető volt látni, hogy mindenki úgy adta meg
a módját, a tiszteletet, ezeknek a fiatal diákoknak, leendő művészeknek, akár
10, akár 20 évesek voltak, hogy általában azt kérték, hogy ezek a koncertek
legyenek vasárnap, pont azért, hogy el tudjanak jönni a zenész családokból a
Jérfiak is, akik egyébként zenélni szoktak. Ugyanez vonatkozott a cigány Ze¬
nei rendezvényekre, ha nagy érdeklődésre tartott számot, akkor kifejezetten
kérték. Teljesen úgy jöttek, mintha a Zeneakadémiára jöttek volna. Tehát
annyira megadták a tiszteletet, nem az, hogy ünneplőben voltak, ezt nem kell
kihangsúlyozni, de ők ezt egy nagy zenei élménynek gondolták. Szóval ko¬
molyan vették és úgy is viselkedtek. Nem voltak türelmetlenek és nagyon sok
olyan fiatal lépett fel, akik ma már nagyon fontosak az európai zenei életben.
[...] Itt nagyon erős közönség volt a család, és egyáltalán, a budapesti roma
közönség és a VIII. kerületi zenész cigány közösség."

Mint az idézetből kiderül, a Roma Parlament programjai közül a zenei ren¬
dezvényeknek volt a legközvetlenebb és legerőteljesebb kapcsolata a helyi
roma közösséggel. A komolyzenei és hagyományos cigányzenei koncertek
mellett az intézmény a kerületi hip-hop kultúrának is teret engedett, ezáltal
a fiatalabb generációk is rendszeres látogatóvá váltak. 2003 és 2004 között
Ponczok Gipsy Béla, a Rádió C műsorvezetője rendezte azokat a freestyle rap¬
versenyeket, melyek eredetileg rádióműsorként jöttek létre, később pedig az
Orczy parkos fesztiválokon is megvalósultak. Továbbá ezek a Rap-port című
műsorok, illetve élő fellépések szerepeltek a későbbiekben ugyancsak tárgyalt
Gipsy Side című dokumentumfilmben is."" A Rap-port, vagyis a rapper fia¬
talok improvizációs megmérettetése - mely során spontán témákról kellett
rappelniük, majd ezt értékelte egy zsűri - a hip-hop szubkultúra jellegzetes,
mégis lokálisan egyedi produktuma volt. A free style versenyeken a rapperek
ugyanis nem csak a hip-hop tipikus témáit (bűnözés, gettó, pénz, szerelem)
dolgozták fel, hanem reflektáltak saját, hibrid identitásukra, romaságukra,
valamint a lakóhelyükre, a , nyóckerre" is. Egy, a 2000-es évek elejére jellem¬
ző internetes fórumoldalról idézve néhány hozzászólást:

300 Részlet a Fris E. Katával 2012. június 22-én felvett interjúból.

301 A kéthetente megrendezett élő Rap-port versenyek a Gipsy Side című filmben betöltött szerepéről
a 2011-ben létrehozott online roma hiphop archívumon lehet olvasni: http://www.romahiphopar¬
chive.org/news/2/21/balazs-antos-gipsy-side.