OCR Output

A HELYI ÚTHÁLÓZAT NÉPRAJZI ÉS TELEPULESTORTENETI KUTATASA (18-20. SZAZAD) 77

TT or \
PC D
/ te. mi
# sie 9 J
gie € 50
/ Le X Sn
i + új \

J ff -1 vs
fe An; \ ©
HOT ER \

“phn if A \

A ig 7) ce ) Szo
Kay { No
nov A LOS NX
MY is. \ &

a aA Or

Ut SAy \> \

Low a | 3 \

au a \ \ À
LE 4 / a! \
§ ae 8 |,"
h 14 NS
MO

42. ábra (balra). 4A Magyaregregyi (M) Borziki-horgosok vazlata. A Hosszuihorgost (a) fel- es
lefelé, a Rövidhorgost (b) felfelé, a meredek szakaszt kikerülve használták (rajzolta: Máté Gábor)
43. ábra (jobbra). A kisvaszari Codolló oldalába mélyült horgosok az erdőgazdasági épületek
(F) felett. A felhagyott szekérutak (a) helyett ma egy dózerutat (b) járnak (rajzolta: Máté Gábor)

AZ UTAK ALAKTANA ÉS KARAKTERÜKET BEFOLYÁSOLÓ
TÉNYEZŐK (MORFOLÓGIAI SZEMPONTOK)

Az utak terepi felismerését alapvetően a nyomvonal bemélyülése teszi lehetővé. Diet¬
rich Denecke szerint a mélyútképződés legfontosabb természeti tényezői a lejtőszög,
a talaj, az alapkőzet és a növényzet." Erdősi Ferenc a Mecsekben és környezetében
végzett vizsgálatokat, melynek során aktív és fosszilis mélyutakat (szekérutakat)
különített el, karakterüket tekintve négy típusba sorolta őket. A típusalkotásnál a
mélyutak hosszát, a lejtő meredekségét, a mélyút mélységét és iránytartását vette
számításba (Erdősi 1987: 113).

19 " Denecke munkáját idézi: Dávid — Ilyés — Baros 2006: 205. A mélyutak kutatásának az angol
täjtörteneti, täjmorfolögiai szakirodalom is nagy teret szentel, részletesen: Aston 2002: 58-59;
Muir 2000: 102-103; Taylor 1979: 139-143.