AZ APRO DESCARTES- ES AZ APROLEKOS CARDANO-FEJEZET
 Az sem elég, hogy úgy legyen belehelyezve a testbe, mint kormányos a hajdjaba, talan
 csak azért, hogy ennek tagjait mozgassa, hanem szorosabban kell vele összekapcsolód¬
 nia és egyesülnie, hogy ezenkívül a miénkhez hasonló érzelmei és vágyai lehessenek,
 s így igazi embert alkosson."
 Dilthey úgy kellett gondolja, hogy az emberről szóló tudományok egész prob¬
 lematikájának megoldókulcsa éppen az, hogy Descartes-nál komolyabban kell
 venni ezt a metaforát és nagyobb terhet kell helyezni rá. Mint a bevezetésünkben
 is említettük, az emberben óhatatlanul fölmerül Descartes Erzsébet hercegnőnek
 1643. május 21-én és június 28-án írt levele, amelyekben arról beszél, hogy van
 ugyan , bizonyos elsődleges eredeti fogalmunk? a test és a lélek egységéről, de
 [...] csak akkor válunk képessé a lélek és a test egységének felfogására, ha csakis az
 egyszerű életben és a mindennapi beszélgetések során előforduló dolgokra figyelme¬
 zünk, s tartózkodunk az elmélkedésektől és a képzeletet foglalkoztató dolgok tanul¬
 Dilthey a filozöfiät nyilvänvalödan az „egyszerü életben" kívánja meggyökereztet¬
 ni, s ahelyett, hogy utólag posztulálná ennek létezését és filozófiai szerepét, olyan
 autonóm területként próbálja értelmezni, amelyet kiindulópontul választva eltű¬
 nik még a külvilág létezésének az a problémája is, amely Descartes-ot az Istenre
 épülő lehatárolt metafizikájának kialakítására késztette. Mint már korábban
 említettük, itt érdekes út nyílik a Dilthey és Husserl álláspontja közötti különb¬
 ség megragadásához. Míg Husserl nézete szerint ugyanis Descartes tévedése
 abban rejlik, hogy visszatért a külső világhoz, olyan gyorsan elhagyván a tiszta
 gondolkodás újonnan felfedezett világát, amilyen gyorsan csak lehetett, addig
 Dilthey épp azt veti Descartes szemére, hogy elhagyta az énnek mint egységes
 pszichofizikai entitásnak az álláspontját.?" Ilyen pillanatokban merülhet föl egy¬
 általán a kétely a rajtunk kívüli világ valóságát illetően, ami nem történhetnék
 meg, ha igazán komolyan vennénk a kormányos és a hajója metaforát, hogy
 visszatérjünk ehhez a ponthoz. Dilthey szerint ez a kétely csak akkor merülhet
 föl, ha lehatároljuk , világban-benne-létünket" (nem szándéktalanul alkalmazom
 Heidegger kifejezését) a ,puszta megjelenítésre" — vagyis az értelemmel művelt
 metafizikára és a képzeletet segítségül hívó fizikára —, ahelyett, hogy azonosíta¬
 nánk a , pszichofizikai életegységgel". Hiszen
 
319 Uo.
 
320 Descartes: Test és lélek, morál, politika, vallás, 107. Saját kiemelésem.
 
321 , Maga a [pszichofizikai] életegység [az], mely osztatlan létezésünk közvetlen érzésével tölt el
 bennünket [...]", ahogy Dilthey fogalmaz. Dilthey: A történelmi világ felépítése, 31.