bensőség felé forduló magasrendű példája Augustinus Vallomásai. Sőt, ezt a fajta
„lelektörtenetet” nevezi az elsőt követő kötet fő tárgyának. Annál különösebben
hat ugyanakkor, hogy Misch a lélektörténet, a vallomás mint önéletrajzi műfaj és
a költészet összekapcsolódására fél oldalon át sorolja azokat a 19. századi írókat,
költőket, akiket, illetve akiknek a műveit ők maguk vagy kritikusaik az önélet¬
írással vagy a vallomással kapcsolatba hozták. Goethe az egyetlen közülük, akiről
Misch legalább tervezett részletesebben írni — Balzac, Zola, Dosztojevszkij neve
korábban fel sem merült témaként, a korábban említett Gorkijhoz hasonlóan.
Az persze semmiképp sem lehetetlen, hogy a közben eltelt ötven év alatt átala¬
kult, kibővült az ideálisan bevonandó önéletírások vagy — ahogyan a német nyelv
lehetösegeit kihasznälva irja Misch — das Autobiographische, „az öneletrajzi”-t
megtestesítő művek köre. Miközben talán már ekkor is úgy érezhette, úgy láthatta
a megvalósítás esélyeit, mint az utolsó években, amikor már szinte végrendelet¬
ben hagyta meg munkatársainak, hogy az eredeti szöveget adják ki, ha már nem
éri meg a befejezést. Elvégre, amit mindig is hangsúlyozott, hogy nincs előre
adott készlete az önéletírásoknak, az akár ebben az értelemben is alkalmazható:
Zola regényciklusa vagy Balzac legérdekfeszítőbb regényei szinte vallomásoknak
tekinthetők, és önéletírásokként volnának elemezhetők - talán épp a tényleges
önéletírások már csak szociológiailag elemezhető árjával szemben.
Misch kiemeli feladataként, hogy továbbra is a személyiség alakulásának eu¬
rópai útját igyekszik bemutatni, miközben nem próbál egyetlen, az egész törté¬
nelmet átfogó célt állítani ennek az útnak a végére. Többféleképp is kimondja,
több autoritás mögé állva, hogy minden korszakot önmagában kell tekinteni,
nem pedig egy emberiségléptékű terven belül vélelmezett funkciója alapján:
Dilthey-től, Rankétól vett idézeteket hoz e tézis alátámasztására. Viszont talán
az egész életművében itt találni az egyetlen helyet, ahol elvitatja Goethe szavának
igazságát, és ugyancsak ritka az is, hogy ezt az , utóbbi évtizedekre" vonatkozó
állásfoglalás kíséretében tegye:
[Dilthey] ezzel módszertani alapelvként szögezte le azt, amit Ranke híres kifejezésével
ragadott meg , Isten közvetlen [jelenvalóságáról]", amely minden korszak sajátja, és
amit még előtte hasonlóan fogalmazott meg Goethe vallási formában, amely szá¬
munkra elveszítette meggyőző erejét. Mert ugyan ki volna hajlandó az utóbbi évtize¬
dek tapasztalatait követően még osztani azt a panteisztikus bizodalmat, amely Goethe
nyilatkozatából kihallatszik, hogy , a történelem minden egyedi jelenségének megvan