OCR
érette, s azért járna haza, és Lábaival azért perselné a! gyenge füveket. Azután egynehány órákkal, a" mi tréfás jó Gazdánk, kijelentette, nagy nevetséggel, hogy ott az udvari paraszt oláh Biró járt, s azok a Láb-Nyomok, annak Lábának nyomai. Mi erre nagy múlattsággal töltöttük az időt, de semmiképpen, el-nem hitethettük azon jó Barâtunkkal, jéllehet értelmes, és a’ Kôz-renden felyül való ember volna, (:ma-is az, Tiszt, és él: hogy az egéssz dolog tsak tréfa; Sőt nehezen szenvedte, hogy mi a!" főben járó Nagy Dolgot tréfára, merészellyük fordittani, és végtére kész vala arra menni, hogy azon Szegény Lélekért böjtölni is fog. Illyen nagy ereje vagyon, a" már fellyebb le-irott Babonaságnak és babonázásnak; következendőleg, igen szükségesnek látom b. Ennek az elterjedett Babonaságnak, és babonázásnak Eredetét, és Kútfejét is, a: menyiben tapasztalhattam leirni. Én miólta az Embereket esmérni kezdettem, úgy tapasztaltam, hogy annak a’ Babonasägnak, es Babonäzäsnak, a’ melly most fel-tétletlik, két nevezetes Eredetei és Kutfejei vagynak főképpen; ugymint 1% A! Nevelés és 2dik Az Emberi Tärsasägböl be-vett roszsz Szokäsok. Ha mär fel-veszszük itten |= A’ Nevelest, hogy a’ Gyermekeknek Nevelesektöl, felettébb, igen sok ftigjön, tsalhatatlan, es a’ mindennapi példákból, állandó igazság, az akár, a" fő, akár a Köz Rendeknek Gyermekinek Neveléseket nézzük-meg. Mert ha a" fő Rendek" Udvaraikban megyünk, ottan láttyuk azt; és magam-is Ifju Deákságomtól fogva, sok hellyeken tapasztaltam: hogy a" Fő Rendü Atyák, és Anyák, minden szorgalmatossággal is, igen nehezen, sőt el sem kerülhetik, hogy alatson születésü, és nem jól neveltetett Dajkákkal, és külömb külömbféle természetü Babonás Tselédekkel ne-elegyedjenek az ő Fő-Rendü Magzataik; Fiaik és Leányaik. Következendőleg, a" Nevelés által, ollyan Babonás értelmeket szivnak-bé Gyermekkorokban; a" mellyeket meg élemedett idejekben-is, igen nehezen vetkezhetnek-le magokrél; az Elmének leg-jobb mivelese ältal is. Szämtalanok erre a’peldäk a’ Fö-Rendek’ Udvaraikban, fökent a’ F6-Aszszonysägoknäl, nem mindeneknél, de igen sokaknál, a" kiknél, menyire mehetnek igen sokszor; a" béjáró babonás vén Aszszonyok, világosabb, s bizonyosabb dolog, mint sem szükség vólna, példákkal meg-bizonyittani. Mindaz által, még sem álhatom meg, hogy ezt elő ne hozzam; a’ mint régen egy udvarban tapasztaltam; és ez az: , Egy Uri dáma, gyenge korától fogva, nevelkedett egy babonás Dajkának gondviselése alatt; a" Dajkája pedig, hol játékból, hol a" Kis-Aszszonnyal időt töltessen; hol egyéb okokból, a’ maga babonázását üzte, mellyet az ő babonás Annyától (:hallottam, hogy Boszorkánynak tartották a Dajka Annyät:) tanúlt volt, és néha rostát vetett, néha ónat öntött, ollykor tzernákat bogzott, néha fuszullykával olvasott, és úgy jövendölte a" Kis-Aszszonynak jó, vagy bal szerentséjét. Ezt a" Dajkát, a" Kis-Aszszony szerette, meg-élemedvénis magánál tartotta, vélle magát mulatta, és a’ gyermeksegiben tanült babonázáshoz annyira hozzá tanúlt, hogy egy babonás Aszszonyság telék belőlle, és semmi pallérozás által, magát ebből egeszszen ki nem tisztithatä.[”] De ha fordittyuk Szemeinket a’ Köz-rendekre; minthogy azoknak Gyermekeiknek Nevelesek, az ö ällapottyokhoz kepest, többire igen alatson, 169