Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000009/0000

Felvilágosodás és babonaság. Erdélyi néphiedelem-gyűjtés 1789–90-ben

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Miskolczy Ambrus
Cím (EN)
Enlightenment and Superstition. Collection of folk beliefs in Transylvania in 1789–1790
Tudományterület
Néprajz / Ethnography (12858)
Sorozat
Fontes Ethnologiae Hungaricae
Tudományos besorolás
forráskiadás
022_000009/0128
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 129 [129]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000009/0128

OCR

Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen. Közben az emberről való tudásunk is sokat változott, Madách pedig Luciferben, a bukott angyalban az emberről és történetéről való tudás hátra- és előretekintő, múlt és jövő összefüggéseit felismerő - babonás kifejezéssel — ,látót" vagy ,nézôt” szélaltatja meg. Ádám már túllát a felvilágosodás babonaellenességén: A babona Bárgyút vakít csak, aki úgysem érzi A szellemet, mely köztünk hat, mozog; De testvérét felismerné a jobb, ha Rideg tanod számokkal meg nem ölné. Ádám kifakadása jelzi, a felvilágosodás babonairtó lendülete is megtörik, amikor az ösztönvilágból addig nem sejtett erők törnek fel. Lucifer igazi dialektikus, a földi történelem ura és titkainak ismerője: Valóban, melyre lépsz, dicső a pálya, Nagyság s erény leszen tehát vezéred, E két szó, mely csak úgy bír testesülni, Ha babona, előítélet és Tudatlanság álland mellette őrt. Miért is kezdtem emberrel nagyot, Ki sárból, napsugárból összegyúrva Tudásra törpe és vakságra nagy. Malinowski közelről is látta és tapasztalta, hogy primitív és komplex kultúrában az embernek ugyanazokkal a problémákkal kell szembenéznie, mely ,problémák annak a ténynek a folyományai, hogy az emberi test különböző szerves szükségletek rabszolgája, és olyan környezetben él, amely egyszerre legjobb szövetségese, hiszen nyersanyagokkal látja el, és egyben legrosszabb ellensége, mert ellenséges erőktől hemzseg". Minapi erdélyi, mezőségi tapasztalat szerint ,a hiedelmek [...] a mitikus szféra közbeiktatásával a környezethez való optimális viszonyulás eszközét alkotják. Ezáltal pedig a létezést teszik lehetővé, a létezés veszély-faktorát csökkentik." Márpedig ,a létezés alternatívája a gonosszal való szerződéskötés, valamint a gonosszal való örökös szembenállás." Ná510 Bronislaw Malinowski: Une théorie scientifigue de la culture et autres essais. Paris: F. Maspero, 1968, 36. 51! Keszeg: Mezőségi hiedelmek, 1999, 152. 128

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
867.4 KB
Permalinkből jpg
022_000009/0128.jpg
Permalinkből OCR
022_000009/0128.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde