OCR Output

Be van fejezve a nagy mű, igen.
A gép forog, az alkotó pihen.

Közben az emberről való tudásunk is sokat változott, Madách pedig Luciferben, a bu¬
kott angyalban az emberről és történetéről való tudás hátra- és előretekintő, múlt és
jövő összefüggéseit felismerő - babonás kifejezéssel — ,látót" vagy ,nézôt” szélaltatja
meg. Ádám már túllát a felvilágosodás babonaellenességén:

A babona

Bárgyút vakít csak, aki úgysem érzi

A szellemet, mely köztünk hat, mozog;
De testvérét felismerné a jobb, ha
Rideg tanod számokkal meg nem ölné.

Ádám kifakadása jelzi, a felvilágosodás babonairtó lendülete is megtörik, amikor az
ösztönvilágból addig nem sejtett erők törnek fel. Lucifer igazi dialektikus, a földi törté¬
nelem ura és titkainak ismerője:

Valóban, melyre lépsz, dicső a pálya,
Nagyság s erény leszen tehát vezéred,
E két szó, mely csak úgy bír testesülni,
Ha babona, előítélet és

Tudatlanság álland mellette őrt. ¬
Miért is kezdtem emberrel nagyot,

Ki sárból, napsugárból összegyúrva
Tudásra törpe és vakságra nagy.

Malinowski közelről is látta és tapasztalta, hogy primitív és komplex kultúrában az em¬
bernek ugyanazokkal a problémákkal kell szembenéznie, mely ,problémák annak a tény¬
nek a folyományai, hogy az emberi test különböző szerves szükségletek rabszolgája, és
olyan környezetben él, amely egyszerre legjobb szövetségese, hiszen nyersanyagokkal
látja el, és egyben legrosszabb ellensége, mert ellenséges erőktől hemzseg". Minapi
erdélyi, mezőségi tapasztalat szerint ,a hiedelmek [...] a mitikus szféra közbeiktatásával
a környezethez való optimális viszonyulás eszközét alkotják. Ezáltal pedig a létezést te¬
szik lehetővé, a létezés veszély-faktorát csökkentik." Márpedig ,a létezés alternatívája
a gonosszal való szerződéskötés, valamint a gonosszal való örökös szembenállás." Ná¬

510 Bronislaw Malinowski: Une théorie scientifigue de la culture et autres essais. Paris: F. Maspero,
1968, 36.
51! Keszeg: Mezőségi hiedelmek, 1999, 152.

128