A nagyszebeni páholy utolsó ülésén, 1790. március 22-én II. Lipótot köszöntötték
és ünnepelték, aztán elaltatták a páholyt, mintha megérezték volna, hogy nemsokára
a szabadkőművességet is betiltják. És nemcsak ezért jártak el így; a nemzeti mozgalmak
szembekerülése miatt is célszerűnek tarthatták a szabadkőműves munka beszüntetését,
a testvérek közül többnek is egymás ellen, egymással szemben álló nemzeti táborok
tagjaként kellett fellépniük, miközben még összekötött a tudományos munka. Az ek
kortájt alakuló tudományos társaságok sokat merítettek a szabadkőműves titkos társa¬
sági mozgalom tapasztalataiból. Eder ezekkel a magyar tudományos társaságokkal is
kapcsolatban állt. Levelezett Aranka Györggyel, aki az Erdélyi Magyar Nyelvmívelő
Társaság lelke volt. A Bánffy György által irányított kolozsvári Kéziratkiadó Társaság
legszorgosabb munkatársaként" ő gondozta Christian Schesaeus 1571-ben megjelent
Ruinae Pannonicae című epikus költeményének, valamint Somogyi Ambrus történeti
műve első könyvének (Historia rerum Ungaricarum et Transsilvanicarum) újrakiadását
a Scriptores rerum Iranssilvanicarum sorozatban. Mindkét művet történeti és államjogi
fejtegetésekben gazdag jegyzetekkel látta el. A nagyszebeni olvasótársaságban pedig
néhány évig olyan beszédeket tartott, mint korábban a szabadkőműves páholyban. Itt
nyugodtan idézhette a francia filozófusokat, és egy-egy megnyilatkozásukból, miként
egy bibliai idézetből világíthatott rá a felvilágosodás értékvilágára. Idézhette Raynal
abbét: ,Vagy ki kell mondanunk, hogy minden hit abszurd, vagy nyögnünk kell az in¬
tolerancia, mint szükségszerű rossz miatt." És ehhez Eder következtetése: , Igen, az igazi
toleranciára csak a filozófus képes, az a filozófus, aki azt, ami az emberi boldogság fel
tétele, minden vallásban megtalálja."5 Voltaire-nek a lisszaboni földrengésről szóló
költemenyeböl azt idezte fel Eder, hogy „a természet nérna [...] az emberi nemhez beszé¬
lő Istenre van szükség". Viszont - hangsúlyozza ugyanakkor - a kinyilatkoztatással
szemben hálátlanok azok a teológusok, akik a kinyilatkoztatás révén kapott fényt saját
eszüknek, a filozófiának akarják megköszönni. Es nem a földi lét a legfőbb jó, az ember
megmondhatja magának: , Nézd! Azért vagy itt, hogy a jó előmozdításával magadat
tökéletessé tegyed: ezért a jót, ha nem másképpen, életed árán is elő kell mozdítanod."
A lélek halhatatlanságának tudata kell meghatározza az emberi cselekvéseket. Szókra¬
tész is a jövőbeni élet reményében itta ki a méregpoharat."" A történelem, mint min¬
dig, tovább keverte a méregpoharat. A felvilágosodásra ellenfelvilágosodás következett.
Keserű idők azoknak, akik a felvilágosodás eszményeit éltették, a jozefinizmus túlélése
után a túlélés újabb szakasza következett.
A rendi alkotmány visszaállítása és korszerűsítése kemény - társadalmi és nemzeti
- konfliktusokkal járt. II. Lipót a magyar nemességgel való kompromisszumra tört,
egyben meg is akarta torolni, hogy egy-egy magyar politikus más idegen uralkodót sze¬