OCR Output

lett olyan erős a vámpírhit a keleti kereszténység és itt-ott részben a nyugati keresztény¬
séghez tartozó szlávok körében? Idézzünk fel néhány mozzanatot ebből a világból.

A keleti ortodox egyházak a boszorkány-, valamint vámbírhiedelmek ellen

A keleti kereszténység területén a boszorkányüldözés nem öltött olyan arányokat, mint
Nyugaton. Nyugaton a boszorkányüldözés előtt valamiféle mágikus egyensúly alakult
ki a fekete (rontó) és fehér (gyógyító) mágia között. És mintha ez jellemezné a görög¬
keleti világot: a mágia rontó, elhárító és gyógyító technikáinak egymást egyensúlyban
tartó kölcsönhatása. A vámpírmánia is ennek a megnyilvánulása. Halottakat üldöztek,
és nem élőket. Igaz, éppen úgy kivégezték és/vagy elégették őket. A keleti egyház is már
kezdettől fogva elítélte a mágiát. A gyóntatási tanácsadók szerint a papnak alaposan
ki kellett kérdeznie a gyónót, hogy élte rontással vagy folyamodotte ráolvasóhoz, hisz-e
csillagokban, önte ólmot. A keleti egyház teológusai nem írtak boszorkánypörölyt.
Viszont, ha az uralkodó hatalom erős volt, mint hatalmi eszközzel, élt a boszorkányé¬
getéssel. Oroszországban halál járt az ördöggel való szövetkezésért, Ukrajnában pedig
1720-ban tömeges kivégzésekre került sor.?? A román fejedelemségekből csak néhány
boszorkánypert ismerünk. 1761-ben perbe fogtak egy pásztort ráolvasás miatt, meg is
verték, aztán egy nőt halálra ítéltek, de azt már nem tudjuk, hogy végre is hajtottake
az ítéletet. Havaselvén pedig a 17. század végén a vajdáné megigézéséért, rontásért
bűnösnek vélt nagynénit kolostorba zárták, cinkosait pedig felakasztották. És aztán
a következő évtizedekben a boszorkányság vádja a hatalomért küzdő bojárcsoportok
egyik eszköze lett. Tűzhalál csak templomból való lopásért járt, vagy azoknak a szol
gáknak, akik nemi erőszakot követtek el. A 19. század végi népi emlékezet pedig arról
tudott, hogy egy moldvai kovács saját feleségét égette el, mert inasa szerint az asszony
strigoi-gyűlésen vett részt."

A román görögkeleti egyház is fellepett a verszivö halottak - värcolac, strigoi, moroi
- hiedelme ellen, és tette ezt még a 17. század derekán. Erre ösztönözte az erdélyi refor¬
máció is. Az erdélyi református egyházi vezetés ugyanis, amelynek a görögkeleti egy¬
házat is alárendelték, azzal próbálta befolyását erősíteni, hogy tiltotta ,a babonäkat”.
A görögkeleti püspöknek alá kellett írnia az úgynevezett conditiókat, olyan kötelez¬
vényt, amelyben megígérte a román nyelv érvényesítését az egyházi szláv helyett, vala¬
mint azt is, hogy tiltja bizonyos egyházi ceremóniákkal összefonódó szokások gyakor¬

#8 Muchembled: Culture populaire, 1978, 114.

°Guy Bechtel: La sorciére et l'Occident. La destruction de la sorcellerie en Europe des origines aux
grands bûchers. Paris: Plon, 1997, 705-706.

#0]oan-Pop Curseu: Magie si vrdjitorie in cultura romand. Istorie, literatura, mentalitdti. Iasi: Polirom,
2013, 146-147.

#1 Curseu: Magie, 152-163.

51