OCR Output

dás-nótát fújni?! Egy vidéki plébános Weber felfogását kifejezetten katolikusnak ne¬
vezte.? Mire újabb válasz: azért is vannak ördöggel szövetkező boszorkányok, a felvi¬
lágosodás - mint egy ellenfelvilágosodás-énekből idézte - pestist hoz és háborút, Horia
porontyät (Horia’s Brut) nemzi?* - ami arra utal, hogy a szerz6 is II. József felvilágosult
abszolutizmusának tudta be az 1784-es erdélyi, Horea vezette parasztfelkelést. Es mi¬
közben így zajlott a boszorkányháború, megjelent a legnépszerűbb német babonairtó
könyv - egymást követően több változatban. És ezek már a szórakoztatás céljával is
készültek. Az emberi butaságon való szórakozásra is tanítottak. A legnépszerűbb német
babonairtó könyv - egyik változata - a következőket tanácsolja: , A legjobb eszköz egy
néma társaságot szóra bírni az, hogy kísértethistóriákkal jövünk elő: ebben biztosan
mindenki benne lesz, mindenki kifejezetten félelmetesen adja elő a saját történetét, hogy
a megrettent hallgatónak égnek álljon a haja.?! Közben a , hortobágyi pásztor" büsz¬
kén vallotta: , Gyermekkoromban sokat hallottam a tátosokról, a garabonciás deákok¬
ról, a váltott gyermekről és némely lelkeknek holtok utän hazajäräsokröl. De megval¬
lom, soha se hittem." Mire tudós beszélgetőtársa meg is jegyezte: , Azok mind költemé¬
nyek, nem kell azokat hinni."

A vámpírtörténetek is eltűntek a szenzációt kereső publicisztika látóköréből - egy
időre; a vámpír viszont társadalmi típussá vált, és nemcsak Voltaire londoni és párizsi
tőkései testesítették meg, hanem Tessedik Sámuel szarvasi lelkipásztor és népművelő
gazdag parasztjai is, akik ,vámpírok és despoták; a tehetősebb és vagyonosabb parasz¬
tok mindenkor magok részére húzni keresik a hasznot és a javat, a nehézséget és sanya¬
rúságot pedig a szegényebb lakosokra rázni, vagy legalább vélek csak egyenlőképpen
viselni szokták".5§ Marxnál pedig a tőke, a holt munka élősködik vámpírként az élő
munkán." Marx már csak irodalmi vámpírokkal találkozhatott, míg Tessedik valósá¬
gosakkal is, hiszen a békési szlovákok világában is kísértettek. Nyitott kérdés, miért

#!Johann Michel Sailer: Ein brüderliches Sendschreiben an den katholischen Weltmann, der die Piece
schrieb Ueber die Hexenreformation. Dilingen, 1787, 11. (Münchener DigitalisierungsZentrum)
2 Friedrich Bauer: Gedanken eines Landpfarrers über den Ungrund des Hexenglaubens von Prof. Weber
und über die Hexenreformation von einem katholischen Weltmann. München, 1789, 6. http://daten.
digitale-sammlungen.de/ ~ db/0004/bsb00045993/images/index.html?id =00045993& fip = qr¬

seayaeayaqrsxdsydsdasfsdrxdsydwsdas&no=9&seite= 1 (2015-02-03).

[Franz Joseph Schmid:] Und der Satz: Teuflische Magie existiert, besteht noch. Augsburg: Bey Jo¬

hann Nepomuk Styx, 1791, XXI. (Münchener DigitalisierungsZentrum).

3 Heinrich Ludwig Fischer - Johann Georg Friedrich Jacobi: Das Buch vom Aberglauben, Mißbrauch,
und falschen Wahn. Oberdeutschland, 1790, 16.

5 Jeney Gyorgy: Természet-kényve. A hortobdgyi pdsztor, és a természet-visgdlo. Pest: Patzko Ferencz,
1791, 51.

6 Tessedik Samuel: A parasztember Magyarorszdgban micsoda és mi lehetne; egy jó rendbe szedett falunak
rajzolatjäval egyetemben. Pets: Engel Janos, 1786. http://mek.oszk.hu/04800/04869/html/pa¬
rasztok0005.html (2015-02-06).

7 Karl Marx: Das Kapital. I. http://www.mlwerke.de/me/me23/me23_245.htm#Kap_8 1 (2015¬
02-10).

233

50