OCR Output

vagy belepusztulni, mert a böjt megszegése nagyobb bűn volt, mint az emberölés - ha
igaz. Jó egy évszázad múlva - egy amerikai úti beszámoló szerint - egy híres rabló ban¬
dájával együtt pénteken lemészárolt egy egész családot, de amikor azt látta, hogy az
egyik társa vajat evett, hatalmas ütést mért a ,pogányra", rákiáltván: , Nem félsz Isten¬
tol?” Viszont Erdélyben 1786-ban volt, ahol a románok a húsvéti böjt időszakában
a kenyérhiány miatt kénytelenek voltak hússal élni."

Mig Tallar terepen gyűjtötte tapasztalatait, az erdélyi Martin Martini a démonmá¬
niáról szóló -— orvosi - doktori értekezésében az irodalmat dolgozza fel. Magat a jelen¬
séget, a démonmániát részben őrültségnek, melankóliának, mániának, részben csalár¬
dságnak tudja be. Említi a tézist, amely a vámpírokat a faunokkal rokonítja, azt is, hogy
egyesek a platonista képzetekkel kapcsolják össze a vámpírizmust, mások szerint pedig
a Spiritus astralis mozgatja az elhalt embert. De a doktori értekezések kötelező tudálé¬
kosságát jól kiegészíti az a megfigyelés, hogy sokan a járvány alatt a vámpírtól való fé¬
lelembe halnak bele. Erdélyt nem is említi. A műnek mégis van erdélyi vonatkozása:
a szerző értekezését Bánffy György - szabadkőműves - alkancellárnak ajánlotta, talán
azért is, mert apja a nagyszebeni szabadkőműves, Leopold Martini lehetett." A Ha¬
vaselvén és Moldvában több mint egy évtizedet eltöltő Raichevich, orvos és diplomata
már jól szórakozott a különböző babonákon, és azon is, ahogy a papok hasznot húztak
a vámpírizmusból. Szerintük a lélek még nem is távozhatott abból a (holdtestből, amely
nem indult oszlásnak, és a vámpírt úgy ismerik fel, hogy a síron a föld fel van dúlva.
Ennek megállapítása után a pap és a papné, valamint szomszédjaik elterjesztik a hírt,
és kötelezik a hozzátartozókat, fizessenek a papnak, hogy oldozza fel a vélhetően egy¬
házi átoktól sújtott tetemet, amelyet kiásnak, a falhoz támasztanak, és ha nem porlad
el, elégetik. Bojárok tetemét soha sem gyanúsítják ilyesmivel, annál inkább azokét, aki¬
ket gyűlölnek: rendőrök és élelmiszer-kereskedők holttestét. A papok vámpírnak nyil
váníthatják az esküszegőket is. A görög főpapok pedig jó pénzért bűnbocsátó céduläk¬
kal , próbálják megszabadítani a szegény moldvaiakat és a havaselvieket ettől a szeren¬
csétlenségtől". Ezek a nyomtatványok örök nyugalmat ígértek." Viszont akadt olyan
orvos, aki arra is felfigyelt, hogy Moldvában nemcsak a románok, hanem a görögök és

'6l Matei Cazacu: Dracula. Bucuresti: Humanitas, 2008, 367.

12 Köpeczi Sámuel: Nevezetes változások melyeket életem folyása s viszontagságai leírásában
maradékom kedvére feljegyezgettem. Akadémiai Könyvtár, Kolozsvár. A kolozsvári Református
Kollégium kéziratgyűjteménye nr. 1554.

18 Martinus Martini: Dissertatio inauguralis practico-medica de Daemonomania et variis ejus speciebus.
Vindabona: Litteris Sonnleithnerianis, 1782, 41-49. http://books.google.hu/books?id =jFxUA¬
AAAcAAJ&printsec = frontcover&hl=hu&source=gbs_ge summary_r&cad=0#v=onepage&
q&f=false (2015-02-06)

14 Thomas Sindilariu: Freimaurer in Siebenbürgen 1749-1790. Heidelberg - Kronstadt: Arbeitskreis

für Siebenbürgische Landeskunde - Aldus, 2011, VI.

[Stefano Raicevich]: Osservazioni storiche naturali, e politiche intorno la Valachia, e Moldavia.

Napoli: Presso G. Raimondo, 1788, 234-237.

165

36