ták, ami a falusi társadalmak addig nem vizsgált szerveződéseire irányította
a figyelmet. (A tanyakerteket az egymásnak különféle munkákat végző, egy¬
mást segítő és a helyi politikai frakciók alakulását előmozdító kliensi csopor¬
tok alkották.) Majd Hofer Tamás a praxis ökonómiájának Pierre Bourdieu-i
elgondolását hasznosította, és a tanyakerti összejöveteleknek újabb, az előbbi¬
vel összefüggő jelentést adott: a kölcsönös bizalmat, a jóhiszeműséget és a hi¬
telességet (a szimbolikus tőkejavakat) erősítették, továbbá a gazdasági tranz¬
akciókat a baráti segítség színében tüntették fel."
A narratíva vizsgálata egy további értelmezést is lehetővé tesz. Az adat¬
közlő gyermekkorában az öregek történeteit és az , újságot" (a falusi informá¬
ciókat) hallgatta, aminek a rítusrendjét mutatja be. Különböző korosztályú
férfiak gyűltek össze (csupán a legények alkottak önálló csoportot), gazdák és
summások, akik a tanyázás ideje alatt egyenlőek (, nem keresték, hogy ki mi¬
csoda"). Legfeljebb az esti együttlét legfontosabb kellékéről gondoskodó , tü¬
zelő" szerepe növekszik meg."
A tanyakertben a férfiak nemcsak beszélgettek, hanem , mulattak" és tré¬
fálkoztak is. Az adatközlő a dramatikus játékok közül a medvemaszkos ala¬
koskodásra, a vásári medvetáncoltatás utánzására , emlékszik", igaz, a narrá¬
cióból nem derül ki, hogy ez személyes emléke (élménye) vagy egy történetet
(néprajzi információt) ad tovább az etnográfusnak, esetleg más alkalmak nép¬
szerű szokását köti a tanyázáshoz.?
A tanyázás a gyűjtés időpontjáig tovább élt, ezért az elbeszélő jelen időre
vált, és a napi tapasztalatokra épít." Ugyanúgy, mint 60-70 évvel ezelőtt, most
is a múltról (, mindig a régibbről") folyik a szó, és az egyik témát részletesen
is megismerjük. , legnap este" egy negyven évvel korábbi földvételt vitattak
meg: néhányan közösen vásároltak száz hold bérföldet, ami másokban sérel¬
met keltett ( sarolók vötatok, azer nem adtatok abbul”, „a szegenyebbet nem
akartátok bevenni"), és a felidézésekor is heves indulatokat és érzelmeket vált
ki. Az egykori birtok- és feltehetően a presztízsstruktúrát módosító földadás¬
vétel tehát a , forró" emlékezet része (a régi konfliktusokat teremti újjá), meg¬
ítélése ennek megfelelően viszonylagos, és az indulatok csak egy újabb törté¬
net mondásával jutnak nyugvópontra (, hagyjunk föl már evvel, már ez be¬
végződött, másikat kezdjünk").
583 Fél E.-Hofer T. 2001. 237-255, Hofer T. 1991. 154-156.
>» Fel Edit &s Hofer Tamäs szertartäsmesternek nevezi, aki a tüz gyuüjtäsäval a tanyazast
megnyitotta, majd az eloltásával bezárta. Fél E.-Hofer T. 2001. 238.
565 A medvetáncoltatás a farsangi és a szüreti felvonulásokon, a fonóban, a lakodalmakon és
a disznótorokban, továbbá a cséplés után is előfordult, a néprajzi irodalom arról azonban
nem tud, hogy az istállóban is játszották volna. Ujváry Z. 1997. 266-276.
"86 Fél Edit megfigyelése szerint Köteles József ölaskertjeben „ma rendesen 24 ember tanyázik."