OCR Output

196 e Eltűnt falusi világok

több vagyonúak, nem úgy öltöztek. A segesdiek is elég jól öltöztek. De a szőlő¬
hegybe — mert a segesdi hegyen nekünk is volt szőlőnk, és egyik szomszéd egyik,
másik a másik Segesdről való volt — és láttuk, sose jöttek olyan csinosan, mint a
korpádiak. Át se öltöztek, mindjárt nekiálltak dolgozni. De a korpádiaknak volt egy
ilyen — kimenő ruhának szoktuk nevezni — abba mentünk, és ott átvetkőztünk
munkaruhába, azok nem... A korpádi ember az istállóba se abba a ruhába volt,
amibe elment a mezőbe... Sőt mi több, engem már úgy neveltek, hogy a korabeli
ember nálunk abba az időbe külön hálóruhába aludt, nem a nappaliban, mint a régi
parasztok, vagy ahogy a másik községekben. Egy hétig, két hétig is abba volt éj¬
jel-nappal. "5"

A kultúra táji és etnikai differenciálódásának elgondolását talán a népviselet
sokszínűsége igazolta a legszemléletesebben. A néprajzi gyűjtések és leírások
a 19. század végétől erre nagy figyelmet fordítottak," és bár nem vitatjuk,
hogy az anyagiság számos szemmel látható tényének (a hímzett ködmönök
színétől és motívumaitól a kendők megkötésén át az alsószoknyák számáig)
szerepe volt az identifikációban és a csoporthoz tartozás megjelenítésében, az
sem kizárt, hogy az etnográfusi érdeklődés, amely a falvak vagy a „viseletcso¬
portok" közötti hasonlóságok és különbségek aprólékos feltárására törekedett
(és a gyűjtött anyagot helyi kiállításokon mutatta be), maga is hozzájárult e je¬
lentések erősödéséhez és tudatosulásához.

Nagykorpád önkéntes néprajzi gyűjtője"", a tanult etnográfusoktól eltérő¬
en, a viselet részletekbe menő leírásától tartózkodik, és osztályozási szempont¬
jai is eltérőek. A települések lakóinak mentalitása közötti különbségek a lé¬
nyegesek: a szabásiak szorgalmasak, folyton dolgoznak (ami önmagában nem
ertek), es bar „több vagyonüak”, ez az öltözetükön nem lätszik meg („piszko¬
sak és porosak"). A segesdiek szintén nem tesznek különbséget a munkában
és a munkán kívül viselt ruházat között. A korpádiak ezzel szemben mindig
,CSinos" megjelenésűek, nemcsak a különböző munkákhoz , vetkőznek át",
hanem akkor is, ha vásárolni mennek, a munkát és a szabadidőt, az otthon és
a nyilvánosság tereit tehát az öltözetükben is elkülönítik. Az adatközlő a te¬
lepülésekhez eltérő kulturális viselkedéseket társít,??? és bizonyos, hogy a tisz¬
ta és a piszkos, a csinos és a rendezetlen, az alkalomhoz illő és a differenciá¬

58 Az ünnepi ruházatra érti. (Knézy Judit megjegyzése.)

59 Knézy J. 1996. 386-387.

550 Például Bellosics B. 1903. 273-279, Czerzy M. 1906. 205-215.

551 Róla semmilyen információnk sincs.

5522 Az egyik kutasi emlékező viszont a nagykorpádiakról mondta, hogy , lucskosak voltak,
disznótartók." Knézy J. 1996. 386.