A rétegződés emlékezete e 159
san számon tartja egy-egy polgármester, tanító vagy tanár (a , pozícióba" ke¬
rülők) iparos származását, és éppen ez: a gyermekek taníttatása vagy annak
igénye különbözteti meg őket a , parasztoktól."
Ez az öntudatos iparosmester hogyan jeleníti meg a szövegekből eddig hi¬
ányzó , parasztembert"? A vizualitás alapján (, első látásra meg lehetett ismer¬
ni"), ami a kulturális jegyek kommunikatív funkciójára hívja fel a figyelmet."?
Az öltözködés és a hozzá kapcsolódó viselkedési normák betartása azonban
nem csak az egyént helyezi el a falusi (mezővárosi) társadalomban"? (az ipar¬
köri rendezvényeken például szigorú öltözködési szabályok voltak érvényben).
A narratívában jól felismerhető a kulturális sztereotipizáció, valamint az ér¬
téknyilvánítás, ami a különbözőségek kiemelésére szolgál, és aminek a követ¬
keztében a , paraszt" időtlen és homogén esztétikai-erkölcsi kategóriává stili¬
zálódik ( megszokott, hagyományos, régi viselet", , szépen öltöztek", ,,elhor¬
dott 20-30 évig egy ünneplő gúnyát"). Ahhoz hasonlóvá, ahogyan a két
világháború közötti (úri) középosztály érzékelte őket.
Az egyik keceli adatközlő viszont az 1970-es évek végén a helyi iparosokat
jellemezte.
vLenézték egy kicsit az iparos embert. Hát meg is lehetett érteni. Szebb dolog
mondjuk egy szép darab földet megmunkálni, mint rissz-rossz csizmákat, cipőket
foldozgatni. Ez elegánsabb dolog, nem? Vagy vegyük a borbélyokat. A borbélyoknak
jó dolguk volt. Ültek a napon, mert mindenki dolgozott hétköznap nappal, és csak
reggel és este volt a borbélynak dolga. De hát azok koszvakarók voltak. És akármi¬
lyen jó és könnyű volt a sorsuk, mégis csak jobban örült akárki egy szép darab
földnek, mint ha ott ült a fehér köpenyben, meg olvasta a Borsszem Jankót. Szóval
lenézték az iparossägot...
Lehoczkineval valamikor kertszomszedok voltunk. Ő mesélte nemrégiben, hogy
Kovács Miskának az apósa, a molnár Fenyvesi Gyurka udvarolt neki. Szép legény
volt a főmolnár. Ő meg szép parasztlány volt, szépen öltözködött. A főmolnár is
kerülgette, meg a mostani férje is. És akkor — így mondta — ő úgy elgondolta, hogy
csak nem megyek mesterjancsihoz. És a birtokost, Lehoczkit választotta inkább. "5"
Az emlékezőről semmilyen információnk sincs, társadalmi orientációja azon¬
ban könnyen felismerhető. A nagykőrösi iparosmesterhez hasonlóan, ő is az
iparosokat és a parasztokat azonosító vizuális jegyekről (szimbolikus kódok¬
ról), valamint tevékenységi formákról beszél, amelyekhez jelentéseket társít.
352 Bringéus, N-A. 1979. 5-17.
43 V6. Thompson, P. 1984. 312.
54 Szabó I. 1994. 243.