90 e Eltűnt falusi világok
daságba munkát invesztáló tradicionális gazdálkodás, valamint a közösségi
munkamorál, amit a hazai etnográfusok, Erdeihez hasonlóan, a paraszti világ
immanens részének, illetve a kistermelők eszményének tekintettek. , Az ideál,
a modell, amire a ga]zdálkodás hagyományos szabályai vonatkoznak, a csalá¬
di üzem, a saját földjüket megmunkáló családtagok" - figyelte meg Fél Edit és
Hofer Tamás Átányon az 1950-es években. , Azért is dolgozniuk kellett (a gyer¬
mekeknek), mert másféle nevelési módszer nem létezett. . . a nunka-központú
életfelfogásnak: a paraszti létezés törvényének az elfogadtatására" — fogalmaz¬
ta meg az 1990-es évek második felében a homokmégyi kutatásait összegző
Szilágyi Miklós."
A kultúraközpontú, a megfigyeléseket és az interjúkat felhasználó etnográfi¬
ai kutatások utat nyithattak volna a munka történeti antropológiai vagy az
Alltagsgeschichte célkitűzéseihez közelítő vizsgálatához, ami azt a kultúra, il¬
letve a mindennapi cselekvések részének, a hozzákötődő értékeket és jelenté¬
seket pedig az önazonosság kifejezésének tekinti. Ám ennek megvalósulását
a családi gazdaságok és a mezőgazdasági üzemtípusok agrárszociológiából
átvett modellje, és amunkaétoszt a paraszti lét , törvényeként" idealizáló szem¬
lélet egyaránt akadályozta. A falvakban kutató etnográfusokat nem hozta lázba
a kulturális fordulat sem, így az adatközlők elbeszéléseit az egzakt történe¬
ti-néprajzi tudás forrásának, és nem a munkavégzés kulturálisan meghatáro¬
zott egykori vagy jelenbeli diszkurzív módjának tekintették." Magam arra
koncentrálok, hogy a munka és a falusi munkaviszonyok miként jelentek meg
az emlékezők tapasztalati világában, és a szövegek elárulnak-e valamit annak
nyelvi-retorikai konvencióiról.
MUNKA A , CSALÁDI GAZDASÁGBAN"
Az etnográfusok, ahogy említettem, nagy figyelmet fordítottak a családi mun¬
kaszervezet vizsgálatára. Tátrai Zsuzsanna 1978-ban a Vas megyei Bükön egy
törzsökös, evangélikus , középparaszti" családból származó asszony leányko¬
ri emlékeit jegyezte fel.
, Bevetettem az ágyakat. Takarítottam a szobát. A teheneket meg kellett fejni. El
kellett vinni a tejet a csarnokba. Akkor édesanyám elment a mezőre. Hát mi lesz az
ebéd, azt megmondta, én meg csináltam... Meggyúrtam a tésztát. Egy öreg néni
vót mellettünk. Azt mondja édesanyám neki: — Nézze meg ezt a gyereket, legyen
25 Fél E.-Hofer T. 1997. 146, Szilágyi M. 1998. 322.
76 Joyce, P. 1987. 1-30, Berlanstein, L. 1993. 1-14.