OCR Output

Család, háztartás, rokonság a paraszti emlékezetben + 83

ROKONSÁGI KAPCSOLATOK

A rokonsággal foglalkozó néprajzi tanulmányok az evolucionalista etnológia
szemléleti és fogalmi rendszerét követték. A gyűjtéseket gondos terminológia
és tipológia szerint végezték (konszangvinikus, affiniális, házastársi rokon¬
ság, nemzetség, had, ágazat stb.), és a rokonsági kapcsolatok szerepét a csa¬
ládformák változásával (a nagycsalád bomlásával), valamint a lokális-szom¬
szédsági kötelékek intenzitásával összefüggésben vagy a , hagyományos pa¬
raszti társadalomra" vonatkozó etikai normák érvényesüléseként ítélték meg."
Az etnográfusok a rokonok közötti együttműködést is bemutatták (munka¬
kapcsolatok, a családi ünnepeken, a temetésen és más rituális eseményeken
való részvétel), a recens megfigyeléseket, a szóbeli emlékeket és a levéltári for¬
rásokat azonban egyaránt adatoknak tekintették, és a rokonság funkcionális
vizsgálata során a falusi társadalmak szociokulturális tagoltságát figyelmen
kívül hagyták.

A rokonsági terminológia gyűjtése a terepmunka talán legsematikusabb
része volt, és a kutatók sokszor az adatközlők által nem ismert fogalmakat és
kapcsolatokat akartak definiálni.?" Az interjúk nem teszik lehetővé a rokon¬
sági rendszer múltjának és történeti alakulásának megismerését, viszont al¬
kalmasak a rokoni kapcsolatokhoz kötődő képzetek és a családi genealógia
emlékezeti konstrukcióinak szemléltetésére.Fél Edit 1951-ben a Tolna megyei
Decsen a következő szöveget jegyezte le:

, Mindig hallottam a nagyapánktól, hogy az egész falu majdcsak mind Leleibül volt.
Igen nagy nemzetség volt. Közben kihaltak, három van már csak. Megvan a króni¬

253 Jávor Kata szerint a , szolidaritás elsősorban a családi és rokoni körön belül kötelező. Úgy
is mondhatnánk, hogy a falusi társadalomban a rokoni elv mint kiemelt morális parancs
uralkodik." Jávor K. 2000. 607. A rokonságkutatásról bővebben Faragó T. 1999b. 151-193.
Néhány példát idézek: , Szükségesnek látszik felemlíteni, hogy nem akadt adatközlő, aki
fel tudta volna sorolni nemzetségét rákérdezés, többszöri segítség nélkül. De még így is
sokszor belezavarodtak." (Tiszaigar, 1950.) , Jó adatközlőnek mutatkozik, de nem képes
felfogni a rokonságra vonatkozó kérdéseket. Nem tud hadról, nem tud nemzetségről."
(Tard, 1951.) , Azt mondják magukról, hogy rokontartók, megbecsülik, segítik egymást.
De ha arra kerül a sor, hogy sorolja fel a rokonságát, nem mutat rá hajlandóságot." (Tard,
1951.) , Hanyadízig tartják a rokonságot? — Tunná az Isten. Sok mindenféle van. Még az
is a rokonunk vóna, valamikori. De nem tartsa má az ember." (Tard, 1951.) , Az ágazat
úgy van, hogy egy családhoz tartoztak, mint egy fatörzs, abból nő ki két nagy ág, abból
kisebb gallyak, ez az ágazat." (Tiszaigar, 1950.) ,— Ki a családja? - Magam, egyedül. Fiam
oda nem tartozik, nem ad nekem kenyeret. (Holott a fia, menye, unoka is vele egy fedél
alatt él.) " (Szentistvan, 1951.) Néprajzi Múzeum, EA 2371, 2515, 4089, Fél E. 2001 (1959).
229-230.

254