Lehetetlen bármit is újraalkotni egy másik kifejezési forma eszköztárával anél¬
kül, hogy azt értelmeztük volna. Például, ha egy történetet egyetlen képben kell
elmesélni, akkor el kell dönteni, hogy mi fontos abban a narratívában, és mi nem.
Ahhoz, hogy valamilyen módon ábrázoljunk egy szereplőt, véleményt kell alkot¬
nunk róla. Hiszen a képnek sűrítve kell kifejeznie mindazt, amit a történetben
sok másféle eszköz kifejezhet. Amikor egy történethez, szöveghez, műalkotáshoz
kapcsolódva annak újraalkotását kérjük egy csoporttól, akkor átkeretezzük azt.
Ez azt jelenti, hogy más feladatuk lesz a történettel, és ezért más nézőpontból
vizsgálják azt.
Ha a Bánk bánt nem kötelező olvasmányként kell elemeznie egy csoportnak,
hanem színházi előadást kell csinálnia belőle, akkor más keretből vizsgálja a drá¬
mát, mert más a feladata vele. Persze ahhoz, hogy egy ilyen keret jól működjön,
átgondolt pedagógiai tervezésre van szükség, aminek az első kérdése az, hogy mi
motiválja az adott feladat felvállalására a csoportot. A dráma lényegében mást
sem tesz: a csoportnak narratív struktúrából szituáció alapú struktúrába kell
átformálnia a vizsgált anyagot, történetet.
Az, hogy a dráma fiktív feladatok kialakítását is lehetővé teszi, nagyfokú ru¬
galmasságot enged a tanárnak abban, hogy milyen struktúrákat kínál csoport¬
jainak szövegek feldolgozására. Két konkrét példát adok arra, hogy egy szöveg¬
részlet, illetve egy komplex történelmi eseménysor drámás átkeretezése milyen
feldolgozási lehetőségeket tartalmazhat.
Épülethomlokzatra készülő dombormű keretét kínáltam egy csoportnak az
1930-as évek nagy amerikai gazdasági válságának feldolgozásához. Persze nem
innen indult a folyamat, hanem egy egydolláros papírpénztől, és attól a kérdéstől,
hogy mitől függ ennek a papírnak az értéke. Ez a beszélgetés vezetett át abba
a korba, amiben egyik napról a másikra változhatott meg, hogy kinek mennyit
ér egy dollár. Arra kerestük közösen a választ, hogy mitől függ a pénz és az
ember értéke. Mivel egy nemzetközi csoporttal dolgoztam, ezért angol nyelvű
újságcikkeket, dokumentumokat, fényképeket gyűjtöttem össze a nagy gazdasági
válságról." Ezek alapján alkották meg a dombormű egy-egy részletét a csopor¬
tok. Ez az egydolláros lett a dombormű középpontja, egy kirakat előtt álló nő
szorongatta a kezében. E köré a nő köré hozták létre a kép részleteit a csoportok.
Végül nagy domborművé kötöttük össze a különböző elolvasott cikkek és egyéb
dokumentumok alapján létrehozott frízt.