STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA
Azon túl, hogy meglepődtek a résztvevők, hogy Petőfi ennyire , depis" volt,
több más haszna is volt az óra kipróbálásának. A kapott visszajelzések megerő¬
sítettek abban, hogy egy szöveg áthelyezése más kontextusba megnyitja a lehe¬
tőséget a szöveg szabadabb értelmezése felé. A résztvevőkben tudatosult, hogy
nagyban befolyásolja őket, hogy milyen módon, milyen körülmények között ta¬
lálkoznak ugyanazzal a szöveggel.
6. KÖZPONTI PROBLÉMA KIEMELÉSE — ANALÓG TÖRTÉNET
A történetben való elmélyedésre gyakran alkalmazott strategia a drämäban,
hogy annak központi problémáját áthelyezik egy másik korba, narratívába vagy
viszonyrendszerbe. Ilyen esetben analóg történetben vizsgálják azt a problémát,
amire az eredeti mű épül. Ez azt is lehetővé teszi, hogy a résztvevőket ne befo¬
lyásolják a gondolkodásban az eredeti történethez kapcsolódó prekoncepcióik.
Az persze már a tanár értelmezésén múlik, hogy mit tekint központi kérdéskör¬
nek az eredeti műben, és így az is, hogy lényegi-e a kapcsolódás az eredeti és
az analóg történet között.
Az itt bemutatott drámaóra nem kapcsolódik szorosan valamely tananyaghoz.
Az órán résztvevő diákok viszont több olyan műre is reflektáltak a visszajelzé¬
seikben, amelyek alappillérei a kulturális képzeletnek. Míg a fiatalok Tarzant és
a Mauglit említették, addig engem inkább Kaspar Hauser története, és annak
feldolgozásai foglalkoztattak, amikor kitaláltam ezt a drámát. Persze az emberi
és az állati lét határait feszegető történetek visszanyúlnak egészen a mítoszok
világába, így ez a dc-áma tekinthető a Minótaurosz történet analógiájának is.
A drámaórámnak több változata létezik," ? itt egy egyszerűsített, rövidebb vál¬
tozatot teszek közzé.
Célcsoport: Az óra megvalósítható akár 5. osztálytól felfelé. A hosszabb válto¬
zatot több középiskolás csoporttal kipróbáltam. Természetesen az óravezetés
nyelvét az adott korosztályhoz és csoporthoz kell igazítani.
Cél: A mítosz és mesék világában is megtalálható problémakör mai kontex¬
tusban történő vizsgálata. Ismerkedés a dramaturgiai elemekkel.
132 Bethlenfalvy Ádám: Living through Creativity, in Ása Helga Ragnarsdóttir — Hákon Saberg
Björnsson (eds.): Drama in Education. Exploring Key Research Concepts and Effective Strategies,
London, Routledge, 2020, 149-162.