OCR Output

5. ÁTHELYEZÉS MÁS KONTEXTUSBA

kollégák, akkor mondjátok!" Az improvizációt csak pár percig játsszák. Amikor
vége, akkor a kívülről figyelő résztvevőket meg lehet kérdezni, hogy ők milyennek
látták a történteket.

Ennek az improvizációnak akkor lesz tétje, ha a tanár mer az igazgató sze¬
repében nyomást gyakorolni a kollégáira. A tanárokat játszó fiataloknak meg
dönteniük kell, hogy kiszolgáltatják-e a diákokat egy olyan helyzetben, amiben
egyértelmű, hogy az igazgató nem a tanulók érdekeit veszi figyelembe, hanem
a saját pozícióját próbálja menteni. A korábban diákokat játszóknak is akkor lesz
érdekes nézni ezt az improvizációt, ha érzik, hogy a korábbi szerepeik helyzete
múlhat azon, hogy hogyan reagálnak a tanárok.

Kiscsoportos jelenetkészítés: Miután 4-6 fős csoportokat alakítottak a résztvevők,
a tanár arra kéri őket, hogy készítsenek egy-egy jelenetet. A jelenetek arról szól¬
janak, hogy mi válthatta ki valakiből azt, hogy felírja a szöveget az iskola falára.
Ehhez természetesen meg kell állapodniuk abban, hogy szerintük ki írta fel, és
csak aztán találhatják ki a kiváltó okot, az esemény előzményét. Elképzelhető,
hogy az illetővel történt valami, vagy látott olyasmit, ami miatt ezt a szöveget
felírta az iskola falára. A jelent hosszát érdemes 30 másodpercben korlátozni,
hogy ne a teljes történetet próbálják megmutatni a diákok, hanem tényleg csak
a kiváltó okot sűrítő jelenetet.

Különböző variációk fognak születni, és ez így helyes, hiszen más-más sze¬
replők, különböző okok és célok kerülnek majd elő a graffiti kapcsán. Ezek lé¬
nyegében különféle interpretációi egy szöveg használatának.

Beszámoló: A csoportok megosztják egymással a rövid jeleneteket. A tanár kér¬
heti őket arra, hogy csupán annyit mondjanak el a helyzetről vagy annak sze¬
replőiről, amennyi szükséges ahhoz, hogy a nézők követni tudják a jelenetet.
Például, hogy az egyik diák otthonában történik, vagy egy héttel korábban az
iskola udvarán. Ha szükséges, akkor a jelenetek után lehet rövid egyeztetés arról,
hogy mi történt bennük.

Beszélgetés: A tantermi drámát beszélgetés zárja. Több variációt is szült a részt¬
vevők képzelete arra, hogy ki és miért írta ezt a szöveget az iskola falára. Érde¬
mes arról beszélgetni, hogy szerintük mi lenne a dolga ezzel a szöveggel akár
a tanároknak, akár a diákoknak. Izgalmas kérdés az is, hogy számít-e a szöveg
értéke szempontjából, hogy ki írta. A tanár megoszthatja a csoporttal, hogy ez
egy korai Petőfi-vers. Kérdés, hogy ettől más lesz-e a vers értéke? Természetesen
bármilyen olyan kérdésről lehet beszélgetni, ami a diákokban felmerül a vers
vagy a helyzet kapcsán.

+ 77 +