OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

A központi feladat erős nézőpontot kínál az esemény vizsgálatához. A feladat
és a nézőpont gyakran szerepben testesül meg. Például a festmény elkészítésének
feladatát kaphatják a résztvevők alkotó művész-csoport tagjaiként vagy gyerek¬
könyv-illusztrátorokként, akik előtt most különös kihívás áll. A szerep egyértel¬
műen a fikció világába helyezi a feladatot, és teret nyit arra, hogy a résztvevők
játszanak a feladathoz kapcsolódó viszonyukkal, és a feladat körüli munka önálló
történetté váljon. Heathcote arra figyelmeztet, hogy , a legfontosabb kritérium,
hogy a résztvevőket olyan pozícióba kell helyeznünk, ahonnan hatni tudnak az
eseményekre”.110

Vannak olyan szerepek, amik erősen kapcsolódnak általánosan ismert attitű¬
dökhöz. Például, indulhat a következőkkel egy dráma:

, Hölgyeim és Uraim! Nagyon köszönöm, hogy eljöttek a sajtótájékoztatónkra!
Igazán sajnálom, hogy nem tudok lényegi új információkkal szolgálni az eltűnt
testvérpárról, Jancsiról és Juliskáról. Ritkán jönnek ilyen neves nemzetközi újsá¬
goktól hozzánk újságírók, kicsit meg is lepődtünk itt a rendőrkapitányságon az
érdeklődés mértékétől. De legjobb tudásunk szerint válaszolunk a kérdéseikre.
Mire kíváncsiak?"

Az újságíró szerep mindenki számára felismerhető és határozott attitűdöt
testesít meg. A legtöbb diák rögtön tudja, hogy az a dolga, hogy kérdéseket tegyen
fel, a központi feladata pedig az lesz, hogy megpróbálja kideríteni az igazságot
egy-egy történet mögött. A szerep és a központi feladat rengeteg részfeladat
lehetőségét hordozza. Lehet kérdéseket megfogalmazni; interjút készíteni; kü¬
lönböző lehetséges történésváltozatot feltérképezni; főcímet vagy cikket írni;
fényképet vagy videófelvételeket készíteni, vagy ezeket elemezni, és így tovább.
Mivel mindenki számára nyilvánvaló, hogy a résztvevők maguk csinálják a fik¬
ciót, ezért nyugodtan készíthetik ők maguk azokat az állókép fotókat, amiket
aztán újságíróként maguk elemeznek is.

A keret tehát az a nézőpont, amiből a résztvevők vizsgálják az eseményt, és
ezt a nézőpontot az eseménnyel kapcsolatos központi feladatuk határozza meg.
A feladat feszültséget is ad a dcámának, hiszen kihívást kell teljesíteniük a részt¬
vevőknek. Akkor lesz termékeny ez a feszültség, ha a kihívás se nem túl nagy,
se nem túl kicsi, lehetőleg még éppen teljesíthető.

Heathcote, és őt követve mások táblázatba rendezték az eseménytől különböző
távolságra lévő szereptípusokat. Hasznosabb őket feladattípusokként látni, ame¬
lyek különböző szerepekként valósulnak meg, hiszen a feladatból következik a
szerep, és nem forditva. Eileen Pennington brit dramapedagogus Jaszfényszarun

110 Heathcote: Jel és eldjel, 19.

s 56 e