OCR Output

FIKCIÓ ÉS VALÓSÁG A DRÁMÁBAN

s Jól van. Elmentek a gonosz boszorka házához? Mennyire legyek gonosz?" Mert ter¬
mészetesen biztonságban kell lenniük. , Legyél nagyon gonosz!" , Úgy értitek, hogy
’gonoszgonosz’?” „Igen!” „Jö!” Es elkezdem kavarni a nagy üstöt, ők pedig jönnek
az ajtóhoz, a pici gyerekek, és kopogtatnak. ,,Ki az?" — nagyon csúf hangon és aztán
rögtön — , Ilyen legyen a boszorka hangja?" Azt felelik: , Igen!". És így folyamatosan
ellenőrzöm, hogy megfelel-e nekik. Ők alkotják meg a boszorkányukat, én ellenőrzöm

az alakulását, és létrejön köztünk a szerződés."

A rövid példa több olyan elemet tartalmaz, ami megerősíti a gyerekeket abban,
hogy övék a fikció feletti kontroll. Eldönthetik, sőt játék közben módosíthat¬
ják is, hogy mennyire legyen gonosz a boszorkány. Ők a történet írói és játszói
egyszerre. A szerepből történő kilépés gesztusa azt is megerősíti, hogy játékról
van szó, a tanár szerepet játszik. A játék bármikor megszakítható, és egyeztetés

tárgya lehet.
A fikció alkotói

Heathcote nem egyszerűen játszani hívja a gyerekeket. Korai munkásságának
ikonikus kezdőmondata a , What shall we make a play about?", ? ahol a play szót
nem igeként, hanem főnévként használja. Nem azt kérdezi, hogy miről játsszunk,
hanem azt, hogy miről csináljunk színdarabot. A fikció teremtésnek nemcsak
a mintha aspektusa volt fontos Heathcote számára, hanem az is, hogy a részt¬
vevők valódi alkotás létrehozásában vegyenek részt.

Fontos kérdés persze, hogy miként vesznek részt a gyerekek az alkotásban.
Bolton utolsó könyve David Hornbrook egy mondatának elemzéséből indul ki.
Hornbrook azt állítja, hogy lényegében nincs különbség a drámaórán szerepet
játszó gyerek és a színpadon szerepet játszó színész között." Bolton számba
veszi a brit dramapedagogia úttörőinek munkáit, és azt vizsgálja, hogy a gye¬
rekek hogyan vesznek részt az alkotásban." Finlay-Johnson, Caldwell Cook,
Way, Slade, Heathcote, O’Neill és Davis munkaja mellett a sajätjät is elemzi
a rendkívül gazdag kiadványban, végül új nézőpontból rendszerezi a dramatikus
tevékenységeket. Míg korábbi elmélete?? elsősorban a tevékenységek formai jel¬
lemzőiből indult ki, addig itt Bolton kimondottan a diákoknak a szerephez való

58 Bethlenfalvy Ádám: , A legtöbb gyerek nem tudja, hogy mire képes". Interjú Dorothy Heathcote¬

tal, Drámapedagógiai Magazin, XXXI. szám, 2006/1, 12.

Bolton: Acting in Classroom Drama, 178.

60 David Hornbrook: Education and Dramatic Art, London, Routledge, 1998, 108.

61 Bolton: Acting in Classroom Drama.

© Gavin Bolton: A tanítási dráma elmélete, ford. Szauder Erik, Budapest, Marczibányi Téri Mű¬
velődési Központ, 1993.

59

+ 35 +