Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000006/0000

Benedikció és exorcizmus a kora újkori Magyarországon

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bárth Dániel
Cím (EN)
Benediction and Exorcism in Early Modern Hungary
Tudományterület
Néprajz / Ethnography (12858)
Sorozat
Fontes Ethnologiae Hungaricae
Tudományos besorolás
forráskiadás
022_000006/0294
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 295 [295]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000006/0294

OCR

13. Hamu A hamvazószerdán szokásos hamuszentelés szertartása Európában a 11. századtól adatolható."" A hamu a nyilvános bűnbánat egyik legfontosabb jelképeként épült be a liturgiába. II. Orbán pápa 1091-ben tette kötelezővé a böjt kezdetén a hamvazkodást. Ekkoriban a férfiaknak még a fejére szórták a hamut, a nőknél viszont már ekkor is a későbbi módon, a homlokukra rajzoltak hamuval keresztet. Már maga a megszentelt hamu is szentelményekből (leginkább a virágvasárnapi barka és olajágak elégetésével) keletkezett. Hamvazószerdán kívül a középkorban még a keresztjáró napokhoz és a haldoklók gyóntatásához kapcsolódott hamuszentelés."" Hamvazószerdán — helyenként — a középkorban tükröt szenteltek." Hazai forrásaink közül a Pray-kódex vonatkozó rítusleírása a legrégibb, amelynek szövegét Zalán Menyhért adta közre." A következőkben az Ordo et ritus lapjairól adjuk közre a késő középkori magyarországi szertartásrendet, amely a hamu exorcizálásával kezdődött, majd lényegileg két orációval folytatódott és a szenteltvízzel való meghintéssel záródott. Hamvazás közben a pap a ma is alkalmazott formulával figyelmeztette híveit az emberi élet mulandóságára. Maguk a liturgikus szövegek csupán halványan utalnak a szentelmény egészségmegőrző funkciójára, ami a néprajzi gyűjtések alapján elsősorban a fejfájás elleni hatásosságban körvonalazódott." a) Hamvazószerdán In capite jejunii, exorcismus cinerum OR 1560, f. 58-60. Exorcizo te cinis in nomine Pattris omnipotentis, et in nomine Jesu Christi + filii Dei, et Spiritus + Sancti, qui te per ignem in favillam converti praecepit, ut sicut jussione Dei per sanctum famulum ejus Moysen cinis vitulae in populo aspersus, omnem congregationem filiorum Israel sanctificavit, ita et tu exorcizatus "Franz 1909, I. 461-470; Bartsch 1967, 325-327, 412-413; Franz 1904, 34-35; Artner 1923, 102-105. "5 Franz 1909, 1. 466-468. °® Franz 1909, 1. 468-470. "0 Zalán 1927, 49-50. A többi hazai középkori kódexünk vonatkozó szertartását is bemutatja: Galambos 1953/2004, 93—95. Vö. Bálint 1973, 186—187. Hasonlóan áttételes utalás van csak a Fasciculus triplex rövid hatásleírásában, miszerint a báínbánónak nem csupán bocsánat, hanem a testi egészség is megadatik a hamvazkodás által. — FT 1739, 27—28. 211 294

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1842 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
967.39 KB
Permalinkből jpg
022_000006/0294.jpg
Permalinkből OCR
022_000006/0294.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde