OCR Output

13. Hamu

A hamvazószerdán szokásos hamuszentelés szertartása Európában a 11. századtól
adatolható."" A hamu a nyilvános bűnbánat egyik legfontosabb jelképeként épült
be a liturgiába. II. Orbán pápa 1091-ben tette kötelezővé a böjt kezdetén a ham¬
vazkodást. Ekkoriban a férfiaknak még a fejére szórták a hamut, a nőknél viszont
már ekkor is a későbbi módon, a homlokukra rajzoltak hamuval keresztet. Már
maga a megszentelt hamu is szentelményekből (leginkább a virágvasárnapi barka
és olajágak elégetésével) keletkezett. Hamvazószerdán kívül a középkorban még
a keresztjáró napokhoz és a haldoklók gyóntatásához kapcsolódott hamuszente¬
lés."" Hamvazószerdán — helyenként — a középkorban tükröt szenteltek."

Hazai forrásaink közül a Pray-kódex vonatkozó rítusleírása a legrégibb, amely¬
nek szövegét Zalán Menyhért adta közre." A következőkben az Ordo et ritus lap¬
jairól adjuk közre a késő középkori magyarországi szertartásrendet, amely a hamu
exorcizálásával kezdődött, majd lényegileg két orációval folytatódott és a szen¬
teltvízzel való meghintéssel záródott. Hamvazás közben a pap a ma is alkalmazott
formulával figyelmeztette híveit az emberi élet mulandóságára. Maguk a liturgi¬
kus szövegek csupán halványan utalnak a szentelmény egészségmegőrző funkció¬
jára, ami a néprajzi gyűjtések alapján elsősorban a fejfájás elleni hatásosságban
körvonalazódott."

a) Hamvazószerdán

In capite jejunii, exorcismus cinerum

OR 1560, f. 58-60.

Exorcizo te cinis in nomine Pattris omnipotentis, et in nomine Jesu Christi +
filii Dei, et Spiritus + Sancti, qui te per ignem in favillam converti praecepit, ut
sicut jussione Dei per sanctum famulum ejus Moysen cinis vitulae in populo
aspersus, omnem congregationem filiorum Israel sanctificavit, ita et tu exorcizatus

"Franz 1909, I. 461-470; Bartsch 1967, 325-327, 412-413; Franz 1904, 34-35; Artner
1923, 102-105.

"5 Franz 1909, 1. 466-468.

°® Franz 1909, 1. 468-470.

"0 Zalán 1927, 49-50. A többi hazai középkori kódexünk vonatkozó szertartását is bemu¬
tatja: Galambos 1953/2004, 93—95.

Vö. Bálint 1973, 186—187. Hasonlóan áttételes utalás van csak a Fasciculus triplex rövid
hatásleírásában, miszerint a báínbánónak nem csupán bocsánat, hanem a testi egész¬

ség is megadatik a hamvazkodás által. — FT 1739, 27—28.

211

294