OCR
13. Hamu A hamvazószerdán szokásos hamuszentelés szertartása Európában a 11. századtól adatolható."" A hamu a nyilvános bűnbánat egyik legfontosabb jelképeként épült be a liturgiába. II. Orbán pápa 1091-ben tette kötelezővé a böjt kezdetén a hamvazkodást. Ekkoriban a férfiaknak még a fejére szórták a hamut, a nőknél viszont már ekkor is a későbbi módon, a homlokukra rajzoltak hamuval keresztet. Már maga a megszentelt hamu is szentelményekből (leginkább a virágvasárnapi barka és olajágak elégetésével) keletkezett. Hamvazószerdán kívül a középkorban még a keresztjáró napokhoz és a haldoklók gyóntatásához kapcsolódott hamuszentelés."" Hamvazószerdán — helyenként — a középkorban tükröt szenteltek." Hazai forrásaink közül a Pray-kódex vonatkozó rítusleírása a legrégibb, amelynek szövegét Zalán Menyhért adta közre." A következőkben az Ordo et ritus lapjairól adjuk közre a késő középkori magyarországi szertartásrendet, amely a hamu exorcizálásával kezdődött, majd lényegileg két orációval folytatódott és a szenteltvízzel való meghintéssel záródott. Hamvazás közben a pap a ma is alkalmazott formulával figyelmeztette híveit az emberi élet mulandóságára. Maguk a liturgikus szövegek csupán halványan utalnak a szentelmény egészségmegőrző funkciójára, ami a néprajzi gyűjtések alapján elsősorban a fejfájás elleni hatásosságban körvonalazódott." a) Hamvazószerdán In capite jejunii, exorcismus cinerum OR 1560, f. 58-60. Exorcizo te cinis in nomine Pattris omnipotentis, et in nomine Jesu Christi + filii Dei, et Spiritus + Sancti, qui te per ignem in favillam converti praecepit, ut sicut jussione Dei per sanctum famulum ejus Moysen cinis vitulae in populo aspersus, omnem congregationem filiorum Israel sanctificavit, ita et tu exorcizatus "Franz 1909, I. 461-470; Bartsch 1967, 325-327, 412-413; Franz 1904, 34-35; Artner 1923, 102-105. "5 Franz 1909, 1. 466-468. °® Franz 1909, 1. 468-470. "0 Zalán 1927, 49-50. A többi hazai középkori kódexünk vonatkozó szertartását is bemutatja: Galambos 1953/2004, 93—95. Vö. Bálint 1973, 186—187. Hasonlóan áttételes utalás van csak a Fasciculus triplex rövid hatásleírásában, miszerint a báínbánónak nem csupán bocsánat, hanem a testi egészség is megadatik a hamvazkodás által. — FT 1739, 27—28. 211 294