ból származott. Az ordó két exorcizmust és két benedikciót foglal magába. A szö¬
veg előképe a Fustis daemonum és a Manuale benedictionum gyűjteményben fe¬
dezhető fel."
A fentiekhez képest gyökeresen eltérő célzatú, ám mégis a vízzel (mint a négy
elem egyikével) kapcsolatos rítust jelent az árvíz elleni szertartás (j)."? A 18. szá¬
zadi kalocsai rituáléban megörökített rövid szertartást — az előírások szerint —
csupán végveszélyben és akkor alkalmazták, ha az emberi kéz már nem nyújtha¬
tott segítséget. A pap ekkor karingben és stólában, három ministráns és a hívek
kíséretében kiment az érintett helyre és ott imádkozott. A ministránsok egyike a
keresztet fogta, amit a másik kettő által tartott gyertyák vettek közre. Az ünne¬
pélyességet (és a hatás elérésének lehetőségét) fokozta, hogy a pap énekelve
(cantando) kérte Isten áldását és a habok lecsillapítását. A szöveg lehetőséget
adott rá, hogy az agua szavakat a flamma megfelelő alakjaira cserélve tűzvész ese¬
tén is felhasználják.
a) Általános
Ordo ad faciendam aguam benedictam
Diebus dominicis et quandocumque opus fuerit, praeparato sale et aqua munda
benedicenda in ecclesia, vel in sacristia, sacerdos superpelliceo et stola violacea
indutus, primo dicit:
V. Adjutorium nostrum in nomine domini. R. Qui fecit coelum et terram.
Deinde absolute incipit exorcismum salis.
Exorcizo te creatura salis per Deum + vivum, per Deum + verum, per Deum +
sanctum, per Deum, qui te per Elisaeum prophetam in aquam mitti jussit, ut
sanaretur sterilitas aquae: ut efficiaris sal exorcizatum in salutem credentium, et
sis omnibus sumentibus te sanitas animae et corporis; et effugiat atque discedat
a loco, in quo aspersum fueris, omnis phantasma et nequitia vel versutia diabo¬
licae fraudis, omnisque spiritus immundus, adjuratus per eum qui venturus est
judicare vivos et mortuos, et saeculum per ignem. Resp. Amen.
5 FuD 1697, 217-222 (néhány könyörgéssel hosszabb, ám szövegében megegyező szertar¬
tásrend, eltérő utasításokkal); MB 1685, 189—193. , Benedictio aguae ad expellenda et
fuganda maleficia de obsessis corporibus humanis” (läsd FuD 1697).
Az európai párhuzamokra lásd a mainzi rítus szövegeit: Reifenberg 1971-1972, II. 482—