OCR Output

ból származott. Az ordó két exorcizmust és két benedikciót foglal magába. A szö¬
veg előképe a Fustis daemonum és a Manuale benedictionum gyűjteményben fe¬
dezhető fel."

A fentiekhez képest gyökeresen eltérő célzatú, ám mégis a vízzel (mint a négy
elem egyikével) kapcsolatos rítust jelent az árvíz elleni szertartás (j)."? A 18. szá¬
zadi kalocsai rituáléban megörökített rövid szertartást — az előírások szerint —
csupán végveszélyben és akkor alkalmazták, ha az emberi kéz már nem nyújtha¬
tott segítséget. A pap ekkor karingben és stólában, három ministráns és a hívek
kíséretében kiment az érintett helyre és ott imádkozott. A ministránsok egyike a
keresztet fogta, amit a másik kettő által tartott gyertyák vettek közre. Az ünne¬
pélyességet (és a hatás elérésének lehetőségét) fokozta, hogy a pap énekelve
(cantando) kérte Isten áldását és a habok lecsillapítását. A szöveg lehetőséget
adott rá, hogy az agua szavakat a flamma megfelelő alakjaira cserélve tűzvész ese¬
tén is felhasználják.

a) Általános
Ordo ad faciendam aguam benedictam

STR 1625, 166-169.

Diebus dominicis et quandocumque opus fuerit, praeparato sale et aqua munda
benedicenda in ecclesia, vel in sacristia, sacerdos superpelliceo et stola violacea
indutus, primo dicit:

V. Adjutorium nostrum in nomine domini. R. Qui fecit coelum et terram.
Deinde absolute incipit exorcismum salis.

Exorcizo te creatura salis per Deum + vivum, per Deum + verum, per Deum +
sanctum, per Deum, qui te per Elisaeum prophetam in aquam mitti jussit, ut
sanaretur sterilitas aquae: ut efficiaris sal exorcizatum in salutem credentium, et
sis omnibus sumentibus te sanitas animae et corporis; et effugiat atque discedat
a loco, in quo aspersum fueris, omnis phantasma et nequitia vel versutia diabo¬
licae fraudis, omnisque spiritus immundus, adjuratus per eum qui venturus est

judicare vivos et mortuos, et saeculum per ignem. Resp. Amen.
5 FuD 1697, 217-222 (néhány könyörgéssel hosszabb, ám szövegében megegyező szertar¬
tásrend, eltérő utasításokkal); MB 1685, 189—193. , Benedictio aguae ad expellenda et
fuganda maleficia de obsessis corporibus humanis” (läsd FuD 1697).

Az európai párhuzamokra lásd a mainzi rítus szövegeit: Reifenberg 1971-1972, II. 482—

484.

29

141