természet kihívásairól." Isten szolgái mindent megáldottak és megtisztítottak a
 démoni hatalmaktól: a határt, a földeket, a vetéseket, a gyümölcsfákat és a ker¬
 teket, a szőlőket, a szántókat és legelőket, az udvarokat, a házakat, a szobákat, a
 nászágyat, konyhákat és tűzhelyeket, az ételeket, a bort, a kenyeret, a sót, a vizet,
 a gazdasági épületeket, a szerszámokat, a csónakokat, halastavakat, az állatokat
 és a takarmányukat, az embereket, a csatákba, utakra és zarándoklatra készülő¬
 ket, illetve az onnan visszatérőket, a szülő nőket szülés közben és utána, a gyere¬
 keket különféle életkorukban és így tovább. A papok gyógyították a legkülönfé¬
 lébb betegségeket (a láztól az impotenciäig), imädkoztak vihar ellen és esGért,
 szertartással fékezték meg a pestist, a tűzvészt és az árvizet, vagy ami csak fenye¬
 gette az embereket." Noha ez az egyházi tevékenység ,,a királyoktól a koldusokig"
 a társadalom valamennyi rétegére, a falusi, városi és udvari közösségek minden¬
 napi életére egyaránt kiterjedt, a fennmaradt szövegek alapján mégis egyfajta ag¬
 rárkarakter volt jellemző a középkori benedikciók vonatkozásában." Ez az egyhá¬
 zi gyakorlat nem egy előre megfontolt rendszerben jött létre, hanem egy többé¬
 kevésbé körvonalazható történeti fejlődés keretében, a vallásos szükségletek
 mentén alakult ki."
 
A benedikciós tevékenység kezdetben a keresztény missziók keretében a meg¬
 térítés alapvető eszközének mutatkozott. Keith Thomas írta le a középkori egyhá¬
 zi mágiáról szóló klasszikus monográfiája bevezető fejezetében, " hogy minden
 vallás kezdetben arra törekszik, hogy a hívei számára közvetítést nyújtson a ter¬
 mészetfeletti erő megszerzéséhez, amellyel befolyásolni lehet az e világi vagy a
 túlvilági környezetet. A korai kereszténység története sem kivétel e szabály alól.
 Az új vallásra való áttéréseket gyakran azzal segítették elő, hogy az áttérők azt
 hitték: nem csupán a másvilági üdvösség útját szerzik meg, hanem egy új és hatá¬
 sosabb mágiáét is. Az ősegyház apostolai úgy vonzották követőiket, hogy csodá¬
 kat hajtottak végre és természetfeletti gyógyításokat vittek véghez. A csodák vég¬
 rehajtásának képessége nemsokára a szentség és az igazság (kizárólagos) birtoklá¬
 sának megfellebbezhetetlen jele lett. A késő középkorban e tevékenység örökösei
 a szentek lettek, akik vagy még életükben, vagy haláluk után sírhelyük, ereklyéik
 vagy egyéb kultuszformáik révén teljesítették ebbéli feladataikat. A szenttisztelet
 közvetlen, a napi események befolyásolására használt, szerződésszerű megnyilvánu¬
 lásai mellett (és azzal összefüggésben is) Thomas a hívek szükségleteinek mentén
 megszerveződő benedikciós gyakorlatot tartja a középkori egyházi mágia táptala¬
 jának. Emellett a szentségek, a mise, az istenítéletek és az imádságok kérdésével