a Bibliából ismert szereplők is. Nagyon hasonlított mindez pl. a szintén eh¬
hez a gyakorlathoz kapcsolódó passiójátékokhoz. A paradicsomjátékok egészen
a megtestesülés titkáig vezették a hallgatókat. A magyar protestáns hagyomány¬
ból pedig ismerjük Ádám siralmát (Lamentatio Adami, lásd: Eperjesi Graduál
1635), amelyben Ádám a Paradicsomból való kiűzetése után elsiratja bűneit,
majd a hozzá küldött angyallal beszélget és végül Istennek ad hálát a Krisztus¬
ban kapott nagy kegyelemért."
A december 24-én felállított karácsonyfa, annak egyszerű, korai időkből is¬
mert díszítése ugyan lazábban kapcsolódva, de szintén a Paradicsom kertjére
utalt és utalna vissza. Karácsony története még a XVII-XVIII. századi protes¬
táns-református népi vagy népies betlehemesek és köszöntők szerint sem a pász¬
torokkal kezdődik, hanem Ádám és Éva paradicsomi bűnesetével.?7?
, Ma Paradicsom kapuját ismét megnyitotta" (RÉ 313,8) — vallja az adventi éne¬
kek közé besorolt karácsonyi ének egyik sora. Énekeskönyvi változatunk utolsó
versszaka azonban egészen mélyen vall Karácsony értelméről és üzenetéről,
amikor az ének szövege közhírré teszi és hirdeti, hogy a megszületett Krisztus
, Ma Paradicsom kapuját ismet megnyitotta” (RE 313,8). A bibliaolvasó, mély
összefüggéseket kereső ember számára feltűnik, hogy a teljes Szentírást keretezi
egy motívum. A teremtés és bűneset után az Úristen kiűzte az emberpárt az
Éden kertjéből, a kert elé pedig lángoló pallosú kerúbokat állított, hogy őrizzék
és elzárják az élet fájához vezető utat (1Móz 3,24). A Biblia utolsó fejezeteiben
János az új ég és föld, az új Jeruzsálem látomását írja le, ahol pedig azt olvashat¬
juk, hogy az új város kapuját soha nem zárják be, az élet fájához pedig szabad
bejárás lesz (Jel 21,25-22,5).
Az énekszöveg azt mondja, hogy ma, azaz ezen a napon, megtestesülése
által nyitotta meg Krisztus az elzárt Éden-kaput. Az ünnep örök jelene Isten
szüntelen, örökérvényű, mindenkor a mában játszódó, a mai napig kihatással
lévő cselekedeteit hirdeti. Ez az ünnep lényege, valamint feladata. Láthatjuk és
átélhetjük, hogy egyetlen ének néhány sora milyen mélyen, tömören képes meg¬
fogalmazni, hordozni, sőt hirdetni Karácsony titkát, amelyért és amely miatt
örvendezünk, hiszen az angyal szavával hirdetjük és hisszük mi is: , született
néktek ma a Megtartó" (Lk 2,11).””
Krisztus születése, testet öltése az elveszett, esendő és bűnös ember hazatalá¬
lásának, visszatalálásának nagy örömét jelentette és jelenti: újból megnyílik az,
ami egykor bezáratott. Az első Ádám és a második, utolsó Ádám, azaz Krisztus
közötti nagyon mély összefüggést már Pál apostol is hirdette (vö. Róm 5,14; 1Kor