kellett már a megszilárdult Karácsony is. Ez a felszólítás Advent kialakulásának
történeti összefüggéseire tekintettel inkább az egyéni előkészületre vonatkozott
és nem az ,intézményesített", közösségi istentiszteleti gyakorlatra.
(Magyar) protestáns területekről is vannak szórványos adataink Adventtel
kapcsolatban, már ami a , különlegességeket" illeti, de a XX. század, ill. annak
második fele előtti Adventek számos ponton különböztek a mai vagy legújabb
gyakorlattól. Úgy tűnik, hogy a BALÁZS László által közölt információk (1986)
részben félreértésen alapulnak, amikor arról ír, hogy BÁTHORI Gábor püspök
általános vizitációjának vértesaljai állomásán, Bicskén 1816-ból maradtak fenn
az adventi korai istentiszteletekröl („roratek”?), karäcsonyi &jjeli szertartäsröl,*
Vízkereszt ünnepről való adatok."
Advent az egyházi év kezdete. A , liturgikus év" kifejezés tudomásunk szerint
az 1580-as évek második felében jelent meg először Johannes POMARIUS német
evangélikus lelkész egyik prédikációs kötetében, ahogyan ezt fentebb már rész¬
letesen bemutattuk. Az egyházi új év ténye és definíciója onnan is ered, hogy
a X-XI. század óta az énekes- és szertartáskönyvek javarésze egységesülő ten¬
denciát mutatva az adventi tételekkel és szövegekkel kezdődtek.
, Íme, jön neked a te királyod." (Zak 9,9) Adventet általában a karácsonyi elő¬
készület és az ünnepvárás idejének tartjuk. Az ünnepkörök és a nagyünnepek
sajátja, hogy hosszú előkészítő és lezáró időszakkal rendelkeznek. A szó eredeti
értelmére azonban nem árt újból és újból figyelnünk, ahogyan jól tudjuk: az Ad¬
vent eljövetelt és nem várakozást jelent. A keresztyén egyház az Úr eljövetelére
emlékezik és arra készül, ezért mondták a régiek, hogy Advent az Úrjövet ideje.
Érdekes megfigyelés az is, hogy az egyházi év végének és az adventi időnek
16 "Karácsony éjjeli szertartásról ír még 1836-ban: Kis 1992, 177. Vö. Biczó 1896, 22.; BENEDEK
1971, 30., 73.
7 SZÉNÁSI 1999, 39. Vö. BALÁZs 1986, 52-53. BALÁZs László adatait, ill. értelmezéseit — úgy
tűnik — a történeti kutatás, valamint a rendelkezésre álló (levéltári) adatok alapján nem feltét¬
lenül lehet teljességgel megerősíteni vagy igazolni, igen nagy valószínűséggel azt sem, amit —
a graduálszó félreértelmezéséből kiindulva — Biczó Pál nyomán az Öreg Graduálrólleírt. Vö.
FEKETE 2000c, 324-326. , A gyülekezet az Öreg Graduálból énekelt. Igy hagyta emlékezetben
a jelen század elején itten egyházatvizsgáló Báthory Gábor püspöknek átnyujtott emlékirat.
Vajjon ez a Graduál nem egyike volt-e azon énekeskönyvnek, melyet I. Rákóczy György 1636
évben kinyomatott és főként a török hódoltság alatti ref. ekklézsiáknak szétküldött, elajándé¬
kozott?" Biczó 1896, 22.
A vonatkozó levéltári anyagban csak régi graduálról van szó: a kántor a , Templomban maga
énekel, és 6nnon valafstasa fserént, az eleibe iratott Formularebol; még eddig is a’ régi Gradualbol.
Mert az Új Énekes Könyvet nem is lehet kapni, e? pénztelen időben nints is kedv drágán Berezni."
RL A/1b G7. A graduál szó értelmezésének lehetőségeit, ill. rétegeit foglalta össze legújabban:
FEKETE 2012a, 29-33. Összességében annyi nyilvánvaló, hogy a magyar protestáns istentisz¬
teleti gyakorlat is jóval gazdagabb és összetettebb volt, mint ami ma az , átlagos" gyülekezeti
tag vagy lelkész el tud képzelni.