OCR Output

5. KARÁCSONYI ÜNNEPKÖR

vagy Kisböjt") az egyházi esztendő kezdete." BABIK József (1891) megállapí¬
tása szerint az Advent annyira meghonosodott nyelvünkben, hogy ,a magyar
kifejezés a latint nem birja kiszorítani a használatból."? Az időszak bűnbánati
jellege a nyugati teológia függvényében igazából a XII. századtól domborodott
ki, valamint az eszkatológikus várakozás, a parúzia várásának ősi keresztyén
lelkülete helyett fokozatosan a Krisztus testi megszületésére való előkészület
vált hangsúlyossá. Karácsony előkészítése, a , bibliai advent jelentőségének hir¬
detése" jogosít fel a világ, a jelen, a ma élő ember Adventjéről való beszédre."

Az advent szó eredeti értelme szerint arra vonatkozott, amikor pl. az istenség
eljött és megérkezett a neki szentelt templomba, vagy az uralkodó, a császár
trónra lépése után először nyilvánosan mutatkozott mindenki előtt és látogat¬
ta meg alattvalóit. A keresztyének megvallották és megvallják, hogy Krisztus
minden erőnél, hatalomnál, égitestnél, uralkodónál nagyobb. E hitvallás ereje
járta át a Kr.u. IV. században őseinket, akik a , legyőzhetetlen nap" és minden
más tanítás és életfilozófia ellenében Krisztust mint e világban megjelent Urat,
az egyetlen és igaz Világosságot hirdették, és hirdetjük mi magunk is a hoz¬
zánk jött és jövő dicsőséges Királyt. Advent a várakozás, a bűnbánat, a böjt, az
ebresztes ideje.**

A keresztyén egyház ebben az időszakban emlékezik arra, hogy az emberiség
a bűnbeesés óta várta a Megváló eljövetelét. A várakozás, a reménykedés idejét
korábban böjttel szentelték, különböztették meg. A bűnbánati jellegből fakadóan
tartózkodtak a hangos mulatozástól. A hajnali Rorate szertartás (, angyali mise")
a római katolikus adventi kegyesség és lelkület — mára már kissé megkopott —
fontos része." Adventben kifejeződött és kifejeződik a reményteljes és epekedő
várakozás, ami az előkészületi idő önvizsgálatában, bűnbánatában csúcsosodik
ki. Advent üzenete nem szűkíthető le az első, test szerinti születésben megva¬
lósult eljövetelre és nagy csodára, hanem az eszkatológikus váradalom képes
egyedül túlmutatni a múltba révedés zárványos, befelé forduló nosztalgiázásán.

Az atyák prédikációikban intették a híveket, hogy Karácsony ünnepére mint
az Úr eljövetelére illendőképpen készítsék fel magukat. Értelemszerűen ehhez

Zakariás Próféta I...]." RL C/156 Biczó Pál (1850-1928) iratai 1886-1904, több kéz által írt
úrvacsorai liturgiát és úrvacsorai ágendai beszédeket tartalmazó kéziratos ágenda. A füzet
írását feltehetően a késő XVIII. században vagy legfeljebb a XIX. század elején kezdték el, az
idézett adventi beszéd a fiatalabb XIX. századi réteghez tartozik.

10 GAÁL 1994, 8.

1 V6. RipPEL 1754, 30-31.; LoNovics 1857, 1-10.

12 BABIK 1891, 273.

3 TOTH 1935a, 28.

44 JANOsSY 2008, 8.

45 LONOVICS 1857, 5-7.; BALINT 1938, 91.; BARSI 1999, 106.; BIERITZ 2005, 209-210.

119