Skip to main content
mobile
Volume OverviewSearch InsideMetadataCitations

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
Preview
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
Volume OverviewSearch InsideMetadataCitations

Original

Title
Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Author
Heltai Gyöngyi
ORCID
https://orcid.org/0000-0001-6060-5122
Peer review
Sonkoly Gábor
Date
2021
Place
Budapest
Summary
A színház kultúrában betöltendő szerepe, finanszírozásának mértéke újra társadalmi viták középpontjában áll. Ezt a napjainkban érzékelhető színházi modellváltást törekszem kultúrtörténeti kontextusba helyezni a két világháború közötti magánszínházi működés feltételrendszerének és szakmai érdekvédelmi szerveződéseinek áttekintésével. A szaktanulmányokból álló kötet levéltári alapkutatásra épül: a Budapesti Színigazgatók Szövetségének az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Tárában található, az 1918– 1942-es időszakot felölelő anyagára, valamint a Vígszínház szintén ott őrzőt iratanyagára támaszkodik elsősorban. A cél, hogy a vígszínházi vezetés és a pesti magánszínházi igazgatók szervezetének kulturális rezilienciáját, a kihívásokra reagáló alkalmazkodási technikáit döntően nem nyilvánosságnak szánt, eddig ismeretlen szempontokat tartalmazó jegyzőkönyvekből, belső dokumentumokból ismerhessük meg. A transznacionális színháztörténet szemszögét alkalmazó tanulmányok nem elsősorban alkotók (színészek, rendezők), hanem a magánszínházak működését, profilját, repertoárját döntően meghatározó magyar és külföldi tulajdonosok, bérlők, színigazgatók tevékenységének és szakmai hálózatának vizsgálatát célozzák. Hiszen a Budapesti Színigazgatók Szövetségének vezetőségét alkotó, tőkével rendelkező vagy tőkéstárssal működő színigazgatók nyerték el a székesfővárostól a koncessziót, ők szerződtették és fizették a művész- és kiszolgálószemélyzetet. Gyakran ők döntöttek a bemutatandó darabok lekötéséről, befolyásolva ezzel a repertoárt és a befogadói ízlést. A mindig kiemelt jelentőségű fővárosi színházi életben az állami támogatást élvező Nemzeti Színház önmagában nem lett volna képes külföldön is piacképes produkciókat létrehozó színházi ipart fenntartani, és partnerként bekapcsolódni a kozmopolita szórakoztatóipari hálózatokba.
Summary (EN)
The role of the theatre in culture, and the extent and methods of its public financing are once again at the center of social debates. The monograph examines this question in a cultural and historical context focusing on the interwar period, on the operation of the Vígszínház (Comedy Theatre), and the main theatre lobby organization, the Budapest Theatre Managers’ Association. The chapters are based on archival research of primary sources held in the Department of Theatre History of the National Széchényi Library. The goal is to disclose the resilience – adaptation techniques in response to challenges – of these institutions using minutes and internal documents. Applying the perspective of transnational theatre history the chapters do not focus on artists (actors, directors), but on Hungarian and foreign owners, tenants, and managers, who determined the operation, profile, and repertoire of private commercial theaters in Budapest. After all, they made up the board of the Budapest Theatre Managers’ Association, won the concession, financed the operation, engaged and paid the artists and service staff. Besides, the managers often decided on the plays to be performed, thereby influencing the repertoire and the audience’s taste. Within the Hungarian theatre field, where Budapest always had a leading position, the state-supported National Theatre on its own would not have been able to create an internationally recognized theatre culture. However, several productions staged in the Budapest private theatres could join the cosmopolitan entertainment market.
Publisher
L'Harmattan
Co-publisher
ELTE BTK Atelier Interdiszciplináris Történeti Tanszék
Type of publication
monográfia
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Keywords
archival research | resilience | theatre management | Hungarian-American Theatre Relations | theatre history of Budapest
Format
Text
DOI
http://doi.org/10.56037/978-963-414-797-8
ISBN
978-963-414-797-8
Series
Humaniórák
ISSN
2732-1959
Printed version
https://harmattan.hu/pesti-maganszinhazak-a-ket-vilaghaboru-kozott-2584
Language
magyar
Edition
Első kiadás
Rights
CC BY-NC-ND 4.0

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu