Ugrás a tartalomra
mobile
Kötet áttekintéseKeresésMetaadatokHivatkozások

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
Előnézet
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Heltai Gyöngyi
Cím (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Tudományterület
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Sorozat
Humaniórák
Tudományos besorolás
monográfia
Kötet áttekintéseKeresésMetaadatokHivatkozások

Eredeti

Cím
Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem
Cím (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Szerző
Heltai Gyöngyi
ORCID
https://orcid.org/0000-0001-6060-5122
Lektor
Sonkoly Gábor
Megjelenés dátuma
2021
Megjelenés helye
Budapest
Absztrakt
A színház kultúrában betöltendő szerepe, finanszírozásának mértéke újra társadalmi viták középpontjában áll. Ezt a napjainkban érzékelhető színházi modellváltást törekszem kultúrtörténeti kontextusba helyezni a két világháború közötti magánszínházi működés feltételrendszerének és szakmai érdekvédelmi szerveződéseinek áttekintésével. A szaktanulmányokból álló kötet levéltári alapkutatásra épül: a Budapesti Színigazgatók Szövetségének az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Tárában található, az 1918– 1942-es időszakot felölelő anyagára, valamint a Vígszínház szintén ott őrzőt iratanyagára támaszkodik elsősorban. A cél, hogy a vígszínházi vezetés és a pesti magánszínházi igazgatók szervezetének kulturális rezilienciáját, a kihívásokra reagáló alkalmazkodási technikáit döntően nem nyilvánosságnak szánt, eddig ismeretlen szempontokat tartalmazó jegyzőkönyvekből, belső dokumentumokból ismerhessük meg. A transznacionális színháztörténet szemszögét alkalmazó tanulmányok nem elsősorban alkotók (színészek, rendezők), hanem a magánszínházak működését, profilját, repertoárját döntően meghatározó magyar és külföldi tulajdonosok, bérlők, színigazgatók tevékenységének és szakmai hálózatának vizsgálatát célozzák. Hiszen a Budapesti Színigazgatók Szövetségének vezetőségét alkotó, tőkével rendelkező vagy tőkéstárssal működő színigazgatók nyerték el a székesfővárostól a koncessziót, ők szerződtették és fizették a művész- és kiszolgálószemélyzetet. Gyakran ők döntöttek a bemutatandó darabok lekötéséről, befolyásolva ezzel a repertoárt és a befogadói ízlést. A mindig kiemelt jelentőségű fővárosi színházi életben az állami támogatást élvező Nemzeti Színház önmagában nem lett volna képes külföldön is piacképes produkciókat létrehozó színházi ipart fenntartani, és partnerként bekapcsolódni a kozmopolita szórakoztatóipari hálózatokba.
Absztrakt (EN)
The role of the theatre in culture, and the extent and methods of its public financing are once again at the center of social debates. The monograph examines this question in a cultural and historical context focusing on the interwar period, on the operation of the Vígszínház (Comedy Theatre), and the main theatre lobby organization, the Budapest Theatre Managers’ Association. The chapters are based on archival research of primary sources held in the Department of Theatre History of the National Széchényi Library. The goal is to disclose the resilience – adaptation techniques in response to challenges – of these institutions using minutes and internal documents. Applying the perspective of transnational theatre history the chapters do not focus on artists (actors, directors), but on Hungarian and foreign owners, tenants, and managers, who determined the operation, profile, and repertoire of private commercial theaters in Budapest. After all, they made up the board of the Budapest Theatre Managers’ Association, won the concession, financed the operation, engaged and paid the artists and service staff. Besides, the managers often decided on the plays to be performed, thereby influencing the repertoire and the audience’s taste. Within the Hungarian theatre field, where Budapest always had a leading position, the state-supported National Theatre on its own would not have been able to create an internationally recognized theatre culture. However, several productions staged in the Budapest private theatres could join the cosmopolitan entertainment market.
Kiadó
L'Harmattan
Társkiadó
ELTE BTK Atelier Interdiszciplináris Történeti Tanszék
Tudományos besorolás
monográfia
Tudományterület
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Kulcsszavak
archival research | resilience | theatre management | Hungarian-American Theatre Relations | theatre history of Budapest
Formátum
Text
DOI
http://doi.org/10.56037/978-963-414-797-8
ISBN
978-963-414-797-8
Sorozat
Humaniórák
ISSN
2732-1959
Nyomtatott verzió
https://harmattan.hu/pesti-maganszinhazak-a-ket-vilaghaboru-kozott-2584
Nyelv
magyar
Kiadás
Első kiadás
Jogok
CC BY-NC-ND 4.0

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde