+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?
Vimitateur d’homme”’“ (, Hátra volna annak meghatározása, mi kü¬
lönbözteti meg a valódi színészt az emberutánzótól.").
A színésznek ugyanis ezen a w orkshopon - tekintettel Magyarország
marxista múltjára és a hely (egyetem) protestáns szellemére — hat szint¬
jét különböztette meg: 1. a proletariátus reménye, 2. a munka hőse,
3. a nép érdemes művésze, 4. élő nemzeti kincs, 5. a tökéletes és sem¬
milyen/nemletezö szinesz°“! („Acteur Nul et Parfait"), s efölött (6.) mar
csak az Istennek játszó bábfigura (, pantin") van. Mészáros Tibor az 5.,
az eltávozott legnagyobbak a 6. kategóriába sorolhatók. Ez a felsorolás
természetesen részben játékos volt ugyan, de nagyon is tükrözi azt
a hierarchiát, amely Novarina munkáiból kiolvasható.
próbáján, fotó: Eöri Szabó Zsolt
A színpadra alkalmazott szöveg egy kikiáltással kezdődik, majd felso¬
rolással folytatódik, ami a klasszikus vígjátékoknak, a Képzelt betegnek,
a Figaro házasságának is sajátja, s célja, hogy egyfajta hipnotikus álla¬
potba hozza a közönséget, s a színész is kilépjen a hétköznapi nyelv¬
használatból.
360 Novarina: LActe inconnu, 146.
361 Vö. Novarina: A nyelv emlékezik, in uő: A cselekvő szó színháza, 33.