OCR
s MAGYAROSZÁGON BEMUTATOTT MŰVEI * tudniillik ugyanabból a térből az egyik ajtó a színpadra, a másik a nézőtérre vezetett. Az érdekelte, ahogy a színpadi tér kifordul önmagából (ez a metafora gyakran kerül elő a darabjaiban, előadásaiban). Mikor André Marcon megtudta, hogy Novarina miről szeretne írni, látott egy álmot, melyben Louis de Funés , jelezte", hogy örülne, ha beszélnének róla. Louis de Funés alakja egyébként fiatalon sokat foglalkoztatta Novarinát, disszertációt is tervezett szentelni neki. Nem a filmszínész oldala érdekelte, hanem a számunkra kevésbé ismert színpadi színészé. Amikor Novarina a szöveg megírásához fogott - s itt jön a misztikus inspirativ elem —, mintha Louis de Funéstől érkező mondatokat hallott volna. Hónapokkal előtte a pénztárcájában hordozott egy újságcikkből kivágott mondatot Funéstől, melyet mindenki inkább tulajdonított volna Artaud-nak, Nietzschének, vagy valaki másnak, mint Funésnek. A szöveg mintegy ennek az elveszett újságcikk-mondatnak a rekonstruálására tett kísérlet is volt. A Képzeletbeli operett debreceni próbái közben vált a rendező számára világossá, hogy a Louis de Funés-nek című, színházra adaptált esszét a gyurmaarcú színésznek, Mészáros Tibornak kell eljátszania, mert ő képes az emberi arcot úgy lebontani, hogy utána ezer formában tudjon újra megjelenni. A színészekkel való munkában Novarina gyakran használ festészeti párhuzamot. Úgy véli ugyanis, hogy ami a festészetben a 19., 20. és 21. században lezajlott, ti. az emberi képmás, az emberi alak szétszedése Picasso, Bacon, JeanMichel Basguiat, Chaim Soutine munkáiban, az a színházban még nem történt meg eléggé. A bizánci ikonokban is az ábrázolás hiánya, a mélység hiánya, a síkban megjelenítés vonzza. Esztétikájában az emberi arc maszkszerűségét lerombolva a művészet, s ezen belül a színház célja az embert sokoldalúan megmutatni, ahogy példának okáért a kubisták tették. Vagyis Novarina színházában mintha megjelenne a reprezentáció tiltása, az igazság utánzásának a tiltása. A LActe inconnu avignoni előadásában azt mondja Dominigue Pinon színész a Le Déséguilibriste szerepében: ,,Resterait a dire ce qui distingue l’acteur véritable de s 199 +