OCR
+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? Színészek, mindenfajták, cselekedjetek a logaéderek által! Cselekedjétek a logaédereket! Cselekedjetek a teátrolitek által!" A negatív teológia úgy beszél Istenről, hogy megfogalmazza, mi nem Isten, vagyis a tagadás segítségével. Novarina színházának ellenszemélyei, visszafordíthatóan működő ideje, cselekvései és mondatai (A képzeletbeli operettben egy mondatot visszafelé hallunk) via negativa vonatkoznak a színházra, ha nem tagadásban, akkor paradoxonokban ragadhatók meg a színházi gyakorlatra vonatkozó állítások. A logaéderek (olykor logoédereknek fordítottuk, a logoszra utalva) a beszéd térbeli megvalósulásai, melyek felborítják a hagyományos, lineáris színházi időt. Visky András Jávolságból egység című írásában? — melyben hol Balassa Péterrel, hol Gadamerrel dialogizál"! — egy a Novarináéhoz hasonló kognitív metaforát bont ki, Novarina műveitől teljesen függetlenül, ti. azt, hogy a színház a , menyegzői lakoma", az ünnep (tény, hogy a kognitív metafora ezen nyelvi megvalósulása nem helyez akkora hangsúlyt az evés materiális dimenziójára). A király fiának menyegzői lakomája a keresztény kultuszból ismert miseáldozat vagy úrvacsora, , az alapító áldozati tettet engedelmesen és odaadó módon elismétlő szertartás", amelyet , a résztvevők közé jövő teofanikus megjelenése tart életben".??? A trans-substantiának köszönhetően létrejött , transzforma" áttöri a teret, ,valamennyi néző közös tapasztalatává válik".??? ,,Az esemény repetitív módon utánozza az alapító tettet, de vaz igazi utánzás mindig átalakítást jelentx".?? Így is érthetjük Novarina felforgató, cirkuläris dramaturgiäjät. Az utänzöknak „halälra szantak”-nak kell len329 Uo., 24. 330 Visky András: Távolságból egység. Értekezés a mödszerröl, in uö: A különbözőség vidékén, Budapest, Vigilia, 2007, 5—19. 331 Hans-Georg Gadamer: A színház mint ünnep c. írásával. Fordította Szántó Judit, Színház, 1995/11. 352 Visky András: Távolságból egység, 7. 333 TJo., 7. 334 TJo., 7. + 182 +