OCR Output

¢ RITUALEK VALERE NOVARINA MUVEIBEN *

nemcsak a szinhazcsinalas módjára reflektál, hanem az ember mint
beszélő állat létezésére is.

Schechner a ritualitás eredményesség-orientáltságát és a színház
szórakoztatását ötvöző kísérleti színházában elevenen építkezett ant¬
ropológiai értelemben vett rítusokból. A Dionüszosz 69-ben című elő¬
adás szülési rítusát a nyugat-iráni Asmatból vette, a Living Iheatre
Misztériumok és Paradicsom, most című előadása a jógából és az indi¬
ai színház elemeiből is építkezik, a Robert Wilsonnal több előadáson
is együtt dolgozó Philipp Glass zenéje pedig a gamelonból és az indiai
ragából merít stb. Világos és egyértelmű az ázsiai hatás Grotowski kí¬
sérleti színházának szegény színházi szakaszában, !! de Barbáéban is,
sőt, előfordult az is, hogy Barba útja során szerzett tapasztalatát osz¬
totta meg Grotowskival, aki hasznosította a hozott anyagot: ilyen lehe¬
tett a kathákali dél-indiai táncszínház elemeinek beépítése a trénin¬
gekbe.°!?

Az is előfordul a mai napig, hogy ezek a rítusok európai turnéra
indulnak, ami nyilvánvalóan színházi befogadási szituációt eredményez
(pl. kerengő dervisek). Schechner arra a konklúzióra jut, hogy minden
rítus, sőt bármilyen hétköznapi esemény kiemelhető eredeti közegéből
és előadható mint színház, s ezt azzal magyarázza, hogy nem az alap¬
vető struktúrájuk, hanem csupán a kontextusuk különbözteti meg
egymástól a rítust és a színházat." ? Tulajdonképpen az is lehetséges
— s ezzel mélységesen egyetérthetünk -, hogy a rítus jön létre a szín¬
házból.

Ez a modell Novarina színházában leginkább a zárásokban érhető
tetten. A képzeletbeli operett előadása például , A szeretet látó" felirat¬
tal zárul, ennek kifeszítését megelőzi a színészi ima, melyben a szerep¬
lő bocsánatot kér azokért a színészekért, , akik nem cselekedtek". Ugyan¬
ez az ima elhangzik Az ismeretlen tett (LActe inconnu) végén is:

31 1960-tól 1968-ig: ebben a szakaszban születik az Állhatatos herceg, az Akropolisz, de
az Apocalypsis cum figuris is. L. uo., 117.

312 Lásd Schechner felfedezését: uo., 118.

313 Uo., 122.

e 175 +