OCR
+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? érint meg dolgokat. Lehetôvé teszi, hogy visszataläljunk mindahhoz, ami a kereszténységben a lélegzettel és a testtel kapcsolatos: s Egyetlen nagy lélegzet öleli át itt előttünk az idő teljességét. Ez a gyermek - a láthatatlan isten látható ikonja — létrehozta a világot, ő minden teremtett dolog költője, poétája (...) Az, aki előttünk születik és leheli ki lelkét, egy nagy lélekző alakzatban köti össze az idő teljességében a kezdetet és a véget. Átöleli. Egyedül ő érti az idő teljességét, az, aki felkel és lélegzik.”?°° ÖSSZEGZÉS: A KRONOTOPOSZ A színház kifejezetten az a hely, ahol a két dimenzió — a tér és az idő — találkoznak, szemben a papír mentális színházával, ahol a térbelivé válásnak nincs eseményszerű, időbeli dimenziója. Patrice Pavis az Elöadaselemzes cimü könyveben Bahtyin kronotoposz-fogalmät a szinházra alkalmazza. Adott tér és adott idő összekapcsolásából jön létre az, amit Bahtyin regények esetében kronotoposznak nevezett, vagyis olyan egységnek, amelyben a térbeli és az időbeli jelölők egy érthető egészet alkotnak. , Ha ezt színházra alkalmazzuk — magyarázza Pavis —, akkor a cselekmény és a színészi test egy tér és egy időbeliség amalgámjaként értelmezhető: ahogy Merleau-Ponty mondja, a test nemcsak a térben, de ebből a térből — és hozzátennénk, hogy ebből az időből — épül fel. Ez a tér-idő egyszerre konkrét (a reprezentáció színházi tere és ideje) és elvont (fiktív hely és képzelt idősík). A fenti páros létrehozta cselekmény hol fizikai, hol képzeletbeli. A tér-idő-cselekmény tehát akár egy hic et nunc konkret vilagként és egy képzeletbeli »masik szinten« lehetséges világként észlelhető."??" A fent már idézett Törékeny hajlék 290 Novarina: Törékeny hajlék, 20. °°! Patrice Pavis: Előadáselemzés, ford. Jákfalvi Magdolna, Budapest, Balassi Kiadó, 2003, 133-134 (kiemelések az eredetiben). + 168 +